top of page
LAATSTE POSTS

HARLEY DE EAGLE (Go Ahead Eagles - FC Twente)


DE OVERIJSSELSE DERBY: GO AHEAD EAGLES – FC TWENTE 1-3 Wie in de zomer van 2014 had gezegd dat Go Ahead Eagles dat seizoen in de Kuip zou winnen van Feyenoord, Europees voetbal bereikt en ook nog degradeert zou voor gek worden verklaard. Toch gebeurt het. ‘Wat heb je met Go Ahead Eagles?’ vragen mensen zich wel eens af. Go Ahead is een mooie volksclub van de omgeving. Omdat een vriend van me een huisje in Epse heeft, komen we regelmatig een weekendje in Deventer. Zowel voor de stad als voor de club heb ik wel een zwak gekregen. Een bezoek aan de Adelaarshorst liet alleen lang op zich wachten. Voor het seizoen 2010/11 had ik een kaartje voor de Eerste Divisie wedstrijd Go Ahead Eagles – Excelsior. De wedstrijd werd afgelast vanwege hevige sneeuwval. Omdat de wedstrijd ingehaald werd op een doordeweekse avond zijn we helaas niet meer gegaan. Aan het eind van het seizoen 2014/15 ondernam ik een tweede poging. Go Ahead speelt op dat moment weer in de Eredivisie. De tegenstander is FC Twente. Deze Overijsselse derby is een finale, want bij een nederlaag komt de nacompetitie heel dichterbij.

Go Ahead Eagles speelt in de Adelaarshorst aan de Vetkampstraat midden in een woonwijk in Deventer. Het feit dat je vanuit het centrum lopend naar het stadion kan is al een grote plus. Het stadion ademt sfeer. Supporters zitten dicht op het veld. Dit in tegenstelling tot stadions met lelijke grijze muren, waardoor het op tv erg saai en leeg uitziet. Zwolle, toevallig ook de rivaal van Go Ahead, is daar een voorbeeld van. Ook het voorplein voor het stadion is een gezellige plek waar supporters elkaar ontmoeten. Bier mag buiten het stadion gewoon geschonken worden. Op één van de houten picknicktafels neem ik plaats. De sfeer is goed, de zon schijnt en iedereen heeft vertrouwen in een mooie afloop. Dan schrik ik me een hoedje. Pal achter mij wordt adelaar Harley op een sokkel gezet. Het grote beest met zijn scherpe klauwen kan moeilijk stil zitten. Het wordt druk en iedereen wil op de foto met de mascotte. Vooral de valkenier geniet zichtbaar van de aandacht. Of de Harley zelf blij mee is weet ik zo net nog niet.

Mijn vrouw heeft een Go Ahead Eagles clubkaart aangevraagd op haar naam. Deze wedstrijd had namelijk, zoals de meeste beladen wedstrijden, een clubkaart verplichting. Het stoelnummer dat op mijn kaartje staat is bezet. Daar heb ik geen enkele moeite mee, want het is namelijk een zitplaats op de eerste rij en naast een paal waardoor het zicht zeer slecht is. Waarom iemand daar vrijwillig gaat zitten is mij een raadsel, maar ik zit een paar rijen hoger halverwege het veld en met mijn hoofd in de zon. De wedstrijd is 23 minuten oud als iedereen in het stadion opveert. Wesley Verhoek maakt met een fraaie lob de 1-0 voor de thuisclub. Het publiek gaat achter de Eagles staan en de sfeer is opperbest. Het feest is van korte duur als Ziyech een penalty benut. Tien minuten later geeft hij een puntgave assist op Tapia en kijkt Go Ahead Eagles tegen een achterstand aan. Vlak na rust gebeurt precies hetzelfde en Tapia tekent voor de derde Enschedese treffer. “Volgende week hebben we gelukkig een makkelijke tegenstander.” Zegt een man naast me. “Dan spelen we uit tegen Feyenoord.” Ik glimlach en wens hem veel succes. Een week later weet weet Go Ahead verassend te winnen in de Kuip. Uiteindelijk is het niet genoeg om degradatie te ontlopen. Go Ahead is veroordeeld tot het spelen van de nacompetitie. En als het nog niet erg genoeg is weet Kowet de eerste play-off niet te winnen van De Graafschap.

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page