top of page
LAATSTE POSTS

HUNEBED HIGHWAY (FC Emmen – Feyenoord)


FC Emmen – Feyenoord 1 – 4: Met mijn auto snel ik over de Hunebed Highway. De provinciale weg N34 is dit jaar, met een dikke knipoog naar Route 66, omgedoopt tot de Hunebed Highway. De naam moet meer toeristen trekken. Dat lukt vrij goed. Op de Nederlandse televisie zie ik Rutger van Castricum een bezoek brengen aan Drenthe. Een documentaire over Emmen moet de omgeving helemaal op de kaart zetten. 'Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg,' is het motto dat ik vaak hoor in de serie. Drentse nuchterheid, ik houd ervan. Emmen is hot op het moment. Dat alles heeft minder te maken met de highway, maar vooral met de voetbalclub. FC Emmen promoveerde voor het eerst in haar bestaan naar de hoogste afdeling van het Nederlandse voetbal. Het stadion de Oude Meerdijk bezocht ik eerder al eens toen Go Ahead Eagles daar een Europese wedstrijd speelde tegen Ferencvárosi TC. De Adelaarshorst werd verbouwd en FC Emmen stelde het stadion ter beschikking. Omdat ik alle stadions in Nederland wil bezoeken met een mooie derby of beladen duel, stapte ik in de auto voor deze voorronde in Europa League. FC Emmen zag ik niet snel een derby spelen. Om over een wedstrijd in de Eredivisie maar te zijgen. FC Emmen en de Eerste Divisie zijn bijna synoniem aan elkaar. Nu passeer ik de hunebedden opnieuw om Feyenoord, de eerste club van de traditionele top-3 die op bezoek komt in Emmen voor een Eredivisiewedstrijd, te zien spelen. Het mag toch een wonder worden genoemd.

“Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land. Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j "t zien van dizze kant,” voor ons is het takke eind rijden. Gelukkig is dat wederzijds als FC Emmen na de winterstop naar de Kuip komt. Het is goed om te zien dat er, met drie clubs uit het noorden, wat meer geografische afwisseling komt in de Eredivisie. Aan het einde van het seizoen 2017/2018 zit ik in Leeuwarden. FC Dordrecht weet te stunten tegen SC Cambuur door een 4 – 1 achterstand recht te trekken. Sparta is de volgende tegenstander. Bijna zijn wij getuigen van een nieuw wonder. Weet FC Dordrecht van Sparta te winnen, dan is FC Emmen de tegenstander. Dat bied mogelijkheden. De Spangenaren denken waarschijnlijk hetzelfde. Helaas weet FC Dordrecht de horde die Sparta heet niet te beslechten. Sparta mag dan naar Emmen voor een spannend slot van de promotiewedstrijden. Het loopt toch allemaal even anders. In Emmen blijft het, ondanks matig optreden van de VAR, doelpuntloos. In Rotterdam wordt een sprookje realiteit als FC Emmen met 3 – 1 weet te winnen op het Kasteel. Voor het eerst dit seizoen speelt er een club uit Drenthe in de Eredivisie.

Wat mij opvalt bij aankomst is dat ik nergens politiebusjes zie of vrienden van de mobiele eenheid. In Drenthe weten ze wel wat gastvrijheid is. Het is nat en guur en toch zitten een aantal diehards in hun zwemkleding in hottubs voor de hoofdtribune. Op het fanplein is het gezellig druk en ik wacht op mijn contact die mij een seizoenkaart overhandigt voor de Noord tribune. Feyenoord komt op bezoek. Bij de meeste clubs in Nederland gaan de alarmbellen dan rinkelen. In Emmen gaat het allemaal heel relaxt. Wellicht dat er wel een plan B is gemaakt, maar die onrust is niet te merken. Zo hoort het ook.

Zelf heb ik een kaartje tussen de supporters van FC Emmen. Later blijkt dat ik lang niet de enige ben, zoals dat altijd wel het geval is met Feyenoord. Achter onze tribune is een regenboog zichtbaar. Dat zie ik pas op de samenvatting bij Studio Sport. De pot goud is helaas aan Emmen niet besteed vanmiddag. ‘Hier kom ik weg,’ van volkszanger Daniel Lohues klinkt uit de speakers. ‘Hier stiet ons huus.’ Wie ook als een huis staat, is doelman Kjell Scherpen. De jonge sluitpost houdt FC Emmen op 0 – 0 tot aan de rust. De meningen op de tribune zijn verdeeld. “Hij heeft ons al een aantal punten gekost,” om amper een paar tellen later te komen met: “Hij houdt FC Emmen in de wedstrijd.” Zo snel gaat de voetballerij.

Aan de overzijde van onze tribune zie ik veel rode en witte vlaggen van de Drentse vlag en het logo van de club. Op het logo van FC Emmen prijkt een toren die verwijst naar de toren van Kasteel Coevorden. Graven van dit gebied zaten in dat kasteel om de wet te handhaven en de burgers te beschermen. Nu heeft Emmen genoeg aan zichzelf en kan het af zonder Coevorden. Drenthe is verdeeld in zes deelgebieden, vandaar de zes sterren die evenredig verdeeld aan weerszijden van de toren zijn afgebeeld. Drenthe is de eerste provincie in Nederland met een eigen vlag. Net als SC Heerenveen prijkt ook FC Emmen met de provinciale kleuren. Dat is iets wat in het westen niet vaak voorkomt. Sterker nog, ik ken de vlag van Zuid-Holland niet helemaal uit mijn hoofd.

Na rust vallen de doelpunten. Feyenoord scoort twee keer snel achter elkaar. Jafar Arias, de spits die mij in Dordrecht heel af en toe de hekken in liet klimmen, lijkt de aansluitingstreffer binnen te tikken. Achteraf blijkt dat het juffie, zoals wij hem in Dordrecht noemde, de bal niet raakte. Zo raakte hij in Dordrecht ook meestal niets als hij een duel aan ging. Het doelpunt van de Emmenaren komt op naam van Anco Jansen. De Oude Meerdijk veranderd in een juichstemming. Dat is mooi om mee te maken. Feyenoord loopt eenvoudig uit naar een 1 – 4 overwinning. Maar wat was Vilhena goed vanmiddag! Het enig minpuntje was dat hij na zijn benutte strafschop een uitdagend dansje maakte voor het thuispubliek en dat verdiende de Drentenaren niet. Ik ben benieuwd of ze standhouden in het geweld van de Eredivisie. Wat mij betreft mogen ze blijven. Zo verlaat ik Drenthe weer via de Hunebed Highway. Feyenoord wint en de Oude Meerdijk zag ik in volle glorie. Hier kom ik weg!

09-12-2018

FC Emmen - Feyenoord 1 - 4

Stadion: De Oude Meerdijk

Toeschouwers: 8.600

62' 0 - 1 Steven Berghuis

70' 0 - 2 Steven Berghuis

71' 1 - 2 Anco Jansen

77' 1 - 3 Orkun Kokcu

89' 1 - 4 Tonny Vilhena

Gerelateerde posts

Alles weergeven
GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page