top of page
LAATSTE POSTS

DE TRANEN VAN JELLE IN KIELEGAT (NAC Breda - Willem II)


DE BRABANTSE DERBY: NAC BREDA -WILLEM II 2 – 1. Aan het begin van dit voetbalseizoen had ik een aantal derby wedstrijden op mijn planning gezet om te bezoeken. Een aantal Brabantse derby’s stonden op mijn lijst, maar de grootste en meest beladen derby van Brabant, die stond niet op de schema’s. NAC Breda speelde, nadat het was uitgeschakeld door Roda JC in de nacompetitie, een divisie lager dan rivaal Willem II. Het leek erop dat de degens van beide clubs elkaar niet zouden kruisen. Uiteindelijk ontmoeten de twee clubs elkaar toch in de finale ronde van de nacompetitie. Onderling maken ze uit wie komend jaar in de Eredivisie mag spelen. Daar moest ik, als derby bezoeker, bij zijn en op donderdag 19 mei zit ik in de trein naar Breda voor dé derby van Brabant. De Kruikenzeikers komen op bezoek in het Rat Verlegh stadion van NAC voor de enige echte Brabantse derby.

Nooit Opgeven Altijd Doorzetten Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning Combinatie Breda is de officiële lange naam van de voetbalclub uit Breda. De naam NAC is zelfs een afkorting van de afkorting NOAD ADVENDO COMBINATIE. Dat het zo’n belachelijk lange naam heeft komt door een fusie in 1912 van de twee clubs NOAD en ADVENDO. Van alle clubs die ik bezoek is dit één van de ingewikkeldste namen. Gelukkig noemt iedereen de club gewoon met de naam NAC. NAC is in het bezit van drie prijzen. De eerste kampioenstitel dateert alweer van 1921 en de laatste beker werd in 1973 gewonnen. Avondwedstrijden zijn het mooist. Voor NAC supporters helemaal, die hebben één favoriet tijdstip. Dat is de zaterdagavond. Het ouderwetse avondje NAC. Het is daarom geen verassing dat mijn eerste bezoek aan NAC op een zaterdagavond was. NAC speelde een thuiswedstrijd tegen het Vitesse van Wilfried Boni. Vandaag is het donderdag en het laatste avondje NAC van dit seizoen. Tevens is het de laatste avond dat Jelle ten Rouwelaar onder de lat staat in het stadion van NAC Breda.

Na een dag werken stap ik in de trein naar ‘t Kielegat, de naam die Breda krijgt tijdens de carnavalsperiode, om daar de bus naar het stadion te nemen. Normaliter is dit bus 2, maar een medewerker van Ariva stuurt ons naar bus 1. “Deze bus gaat ook naar het stadion.” Ooit knipte een prins carnaval een stuk stof uit zijn boerenkiel. De boerenkiel is een traditioneel kostuum tijdens de feestdagen en de prins liep dus rond met een Kielegat. Of het de waarheid betreft laat ik in het midden, maar als een kudde gehoorzame schapen stappen we in de bus om via een omweg door het centrum toch in de buurt van het stadion uit te stappen. Onderweg van ik een glimp op van de kerk van Breda. In de eerste wedstrijd van dit seizoen komt FC Volendam op bezoek en de commentator van dienst verteld, terwijl diezelfde kerk van Breda in beeld wordt gebracht, dat NAC Breda de doelstelling heeft om kampioen te worden. Op het plein in het centrum, waar de kerk staat, moet de huldiging gaan plaatsvinden. Het loopt toch allemaal anders dan verwacht en als een voorbode op de rest van het seizoen verliest NAC die eerste wedstrijd met 1 – 5 in eigen huis. Een week later verliest NAC van FC Eindhoven en al snel kan de doelstelling worden aangepast. Trainer Robert Maaskant moet al na zes wedstrijden het veld verruimen voor Marinus Dijkhuizen. Als Sparta rond de winterstop al een aardige voorsprong te pakken heeft weet iedereen dat een kampioenschap niet tot de mogelijkheden behoort. Ik bezoek de derby tussen RKC Waalwijk en NAC Breda en zie de Wollukers verassend met 2 – 0 winnen en iedereen met een geel hart snapt dat het via de nacompetitie moet gaan gebeuren. Na een wisselvallig seizoen eindigt NAC op de derde plek achter VVV en Sparta en mag het deelnemen aan de play-offs voor promotie naar de Eredivisie. Over twee wedstrijden tegen FC Eindhoven weet NAC Breda de finale te halen. Uitgerekend rivaal Willem II is de laatste horde voor de Eredivisie. Omdat de wedstrijd een hoog risico heeft zie ik overal politie en ME. Het aantal busjes en politieauto’s is niet te tellen.

Met de bus worden we ergens in Breda afgezet en in een lange stoet lopen we naar het Rat Verlegh stadion. Een stadion dat voor het eerst in gebruik is genomen in 1996. In de jaren daarvoor speelde NAC in het NAC-Stadion aan de Beatrixstraat. Supporters kijken daar nog met weemoed naar terug. Hoewel het Rat Verlegh stadion een vrij nieuw stadion is ademt het van binnen wel sfeer vind ik. Zeker met de staantribunes achter het doel. Het stadion is vernoemd naar Antoon Verlegh, die vanaf de oprichting betrokken is bij de club als speler, trainer, bestuurslid en vrijwilliger. In 1960 kwam Antoon om het leven nadat zijn auto te water was geraakt nabij Prinsenbeek. De behendige en slinkse manier van de speler Antoon gaf hem de bijnaam de Rat. Supporters kwamen in 1996 op het idee om hun blad naar Antoon te vernoemen. De Rat werd een begrip onder supporters en sinds 2006 is, met Rat Verlegh Stadion, ook het stadion naar Antoon vernoemd.

Mijn kaartje heb ik gekocht via een contact met een clubkaart van NAC en ik neem plaats achter het doel op de B-side. Met de B-side Rats volg ik vanavond het duel. Een ticket voor het uitvak had in ieder geval niet gekund, want uitsupporters zijn niet welkom vandaag. Het is een smet op de derby. Aan de politiemacht die op de been te zien is verwachten ze wel een heel leger uit Tilburg. Vandaag ga ik er blanco in omdat ik geen voorkeur heb, maar voor de sfeer is het leuk als NAC weet te winnen. Een paar dagen voor deze derby komt het meest bizarre nieuws dat FC Twente door de KNVB naar de Jupiler League wordt teruggezet. Willem II zou hierdoor een plek stijgen op de ranglijst en dus zelfs met een nederlaag tegen NAC behoed zijn tegen degradatie. Het oordeel is alleen nog niet bekend en dat geeft rare taferelen die niemand meer snapt. Het lijkt erop dat Willem II dus veilig is en onbevangen kan spelen. Voor NAC maakt het niet uit, die moeten winnen.

De spelers komen het veld op en dat is het moment om een spandoek uit te rollen. Heel mooi die doeken, maar niet over mij heen. Al had ik dat vooraf natuurlijk kunnen weten. Het ruikt naar gele rook. De opkomst en ook het vuurwerk mis ik en het doek gaat weer omhoog als alle rook is opgetrokken. Wel zit de sfeer er goed in. Natuurlijk ben ik wel een liefhebber van prachtige spandoeken, maar liever kijk ik naar het resultaat. Dit schrijvende realiseer ik dat ik best een verwende derby hopper aan het worden ben. Terwijl de laatste mensen plaats nemen en de B-Side en vak G tegen elkaar inzingen wordt de bal het strafschopgebied van NAC ingegooid. Guus Hupperts is de meest attente en kopt de bal in de touwen. Kielegat staat even stil. Willem II speelt beter in de eerste helft en heeft een uit doelpunt te pakken. Het is onrustig op de tribune, maar op het veld lijkt NAC zich herpakt te hebben. Kevin Brands gaat warmlopen en hij krijgt een applaus en wordt toegezongen. Ik heb waarschijnlijk niet meegekregen waar hij dit aan heeft verdient, maar na twee minuten na zijn wissel zet Kevin de club uit Breda op gelijke hoogte. De eerste bierdouche van vanavond is een feit en voor me gaat een man helemaal uit zijn dak. Met zijn mobiel probeert hij echt alles te filmen. Zijn armen gaan zo erg heen en weer dat je waarschijnlijk zeeziek wordt bij zien van de beelden. Bij elke scheidsrechterlijke beslissing tegen NAC fluit het publiek en juist ik zit naast de persoon die wereldkampioen uitfluiten is geworden. Hij kan het zo goed dat ik achteraf met een piep in mijn oren in de trein zit. De laatste minuten breken aan en NAC krijgt een vrije trap net over de middenlijn. Mats Seuntjes krijgt de bal aangespeeld en schiet de bal richting het vijandelijke doelgebied. De als voorzet bedoelde bal stuitert een keer en niemand raakt de bal aan. De kleine Lamprou duikt te laat, wat hij dit seizoen vaker heeft gedaan, en iedereen in het Rat Verlegh Stadion veert omhoog gevolgd door bierdouche nummer twee. De 2-1 voorsprong wordt niet meer uit handen gegeven en de eerste stap naar de Eredivisie is genomen. De ontlading is groot na het laatste fluitsignaal en Jelle ten Rouwelaar wordt toegezongen. De tranen biggelen over de wangen van 'ons' Jelle. Een paar dagen later geeft NAC de voorsprong uit handen en verliest het met 3-1 in Tilburg. In het hol van de leeuw speelt Jelle ten Rouwelaar zijn laatste wedstrijd in het betaalde voetbal en nog erger, NAC promoveert niet.

NAC Breda – Willem II was mijn laatste wedstrijd in een Nederlandse competitie van het seizoen 2015/2016. Laten we hopen dat uit supporters in het vervolg weer welkom zijn om zo de derby sfeer nog optimaler te maken. Misschien dat de KNVB kan voorstellen om alle aanwezige politie en ME een volgende keer in het uitvak te stoppen. Die hebben toch niets te doen op een avond als deze en dan hoeven ze ook niet volkomen overbodig langs de kant van de weg te staan wachten.

19-05-2016

Stadion: Rat Verlegh Stadion

Toeschouwers: 17.000

0 - 1 Guus Hupperts

1 - 1 Kevin Brands

2 - 1 Mats Seuntjes

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page