top of page
LAATSTE POSTS

GEWOGEN EN TE LICHT BEVONDEN (Go Ahead Eagles - PEC Zwolle)


IJSSELDERBY – GO AHEAD EAGLES – PEC ZWOLLE 1 – 3 Voor de tweede maal dit seizoen breng ik een bezoek aan één van de grootste en meest beladen derby van Nederland. De strijd om de IJssel. Een derby tussen twee Hanzesteden. Het is de wedstrijd waar al weken naar wordt uitgekeken in de regio. Het is de IJsselderby! In oktober was ik aanwezig in Zwolle. De versie in Zwolle was zeker beladen. Mijn inschatting is dat de derby het meeste leeft bij de fans in Deventer. Maar dat gaan we vandaag met eigen ogen meebeleven aan de Vetkampstraat.

Twee politiemannen fietsen over de Brink in Deventer. In het centrum van de Hanzestad heb ik afgesproken met Robert, een supporter van Go Ahead Eagles. Het is tegen twaalven en in het centrum is het op straat nog rustig. De nabij gelegen café’s rond de Waag, het oudste waaggebouw van Nederland, zijn wel gevuld met Eaglesfans. Als toerist valt de Waag als gebouw meteen op doordat het niet alleen midden op het plein staat, maar ook omdat het gebouw heel scheef staat. Vrijwel elke stad kreeg na de Middeleeuwen een waaggebouw. Zo ook Deventer. Het was niets meer dan een plek waar handelaren hun handelswaar moesten laten wegen. Het wegen van de handelswaar maakte de handel eerlijker en daarnaast kreeg de stad met het vragen van waaggeld, als een soort belasting, meer inkomsten. Zowel Zwolle als Deventer ligt langs de IJssel en dat zorgde in het verleden voor een bloeiende handel. De enige florerende handel die op dit moment zichtbaar is in de stad, dat is de horeca. Meer heeft deze innerlijke mens nu ook niet nodig.

Ik stap het café Hans en Grietje, met uitzicht op de Waag, binnen en meng me in een vriendengroep bestaand uit ongeveer een man of vijftien. Uiteraard zijn het allen fans van de Eagles. Voor de derby tegen PEC Zwolle spreken de vrienden altijd met elkaar af om een drankje te doen in de stad. Robert is auteur van een aantal boeken over zijn Eagles. Zo schreef hij de bestsellers: ‘Eagles till I die’ en ‘We love you Eagles’. Daarnaast volgt hij de club al jaren van binnen en buiten. Robert is, net als vrijwel iedereen in dit café, niet heel positief in een goede afloop. Kannen bier staan op tafel en de schalen met bitterballen gaan rond. Binnen is het gezellig en buiten wordt een gele rookbom afgestoken. De derby leeft hier absoluut. In de nacht van vrijdag op zaterdag hadden Go Ahead Eagles-supporters poppen aan een brug in Zwolle opgehangen. Naast de stroppen hing een spandoek met de tekst: Zwolle gaat eraan! Zwollefans hadden op hun beurt verkeersborden in Deventer besmeurd met blauwe verf. Ook werden de poppen ritueel verbrand en via social media gedeeld. Aan ons tafeltje zit ook fanatiek supporter Rob. “Als je echt een leuk verhaaltje wil schrijven moet je met mij op vak 19 komen staan.” Ik heb een kaartje voor de vernieuwde Leo Halle Tribune, waar vak 19 onderdeel van is. Officieel staat er vak 21 op mijn toegangsbewijs, maar daar doen ze hier blijkbaar niet moeilijk over. De groep stapt rond half twee op om naar het stadion te wandelen. Vanaf het centrum is het een kwartiertje lopen naar de Vetkampstraat.

“Dit is toch prachtig!” zegt Rob tegen me. Hoewel hij deze route al tientallen jaren loopt geniet hij nog zichtbaar van de wandeling door de kleine straatjes naar het stadion. Weinig stadions in Nederland zijn te voet te bereiken vanaf het centrum en liggen in een woonwijk. Het maakt Go Ahead Eagles tot een echte volksclub.

Het is zeker niet mijn eerste bezoek aan Go Ahead Eagles. Vorig seizoen kon ik met eigen ogen het resultaat zien na van de verbouwing. Ik moet zeggen dat ze het in Deventer helemaal hebben begrepen. Om het authentieke gevoel te behouden zijn de tribunes met echte bakstenen gebouwd. Als geheel is en blijft de Adelaarshorst op deze manier een sfeervol stadion. Rob is zichtbaar zenuwachtig. Als ik, tijdens het legen van onze blaas onder de Leo Halle Tribunes, vraag of hij gespannen is antwoord Rob: “Natuurlijk, dit is de wedstrijd van het seizoen.”

“Vraag dat over tien minuten nog maar een keer,” krijg ik als reactie van een andere man naast me als ik vraag of ze er vertrouwen in hebben.

Nadat de Leo Halle Tribune werd geopend hebben veel supporters de overstap van de fanatieke B-side naar de overzijde gemaakt. De club verzuimde om een familie- en kindervak naast het uitvak te creëren en maakte het hiermee mogelijk dat veel fanatieke supporters hun gasten lekker kunnen jennen bij de plastic hekken van het uitvak. Want dat de fans van beide clubs elkaar niet mogen, dat is een understatement.

Als de stadionklok aangeeft dat we tien minuten onderweg zijn is er al een hele hoop gebeurt. Het is een derby zoals een derby hoort te zijn. Het gaat misschien wel een stapje verder. Tijdens de opkomst zagen we Harley de adelaar zijn opwachting maken. Daarnaast rolde de B-side, de fanatieke aanhang aan de overkant, een groot spandoek uit met daarop de tekst: ‘Beat the bastards.’ Ondertussen ontbrande een fakkel naast mij en werd het even zwart van de rook op onze tribune. De confrontatie werd gezocht met het uitvak dat luttele meters bij mij vandaan was. Een fakkel vloog door de lucht het vak in zoals ze dat in de Balkan zo goed kunnen. Ook op het veld ging het los. Binnen twee minuten was Go Ahead Eagles al op voorsprong gekomen. Het doelpunt viel zo vroeg in de wedstrijd dat een fakkel naast de paal van het doel van Zwolle-keeper Van der Hart nog niet eens was uitgebrand. Het kolkte op de Adelaarshorst. Hier was ik voor naar Deventer gereden. De euforie was helaas van korte duur. Queensy Menig zette namens PEC Zwolle de stand weer recht. Nu tien minuten verder is alle rook opgetrokken en lijkt de rust te zijn wedergekeerd. De spelers van Go Ahead Eagles lijken het meest gespannen en leveren de bal veelvoudig in bij de tegenstander. Ook op de tribune wordt het rustiger. Iedereen lijkt even bij te moeten komen van de stormachtige openingsfase.

Rob vraagt, als een echte gastheer, of ik het naar mijn zin heb. Ik zie de spanning op de gezichten bij de mensen om mij heen. Nicky van der Hart, misschien wel de meest gehate persoon in Deventer, krijgt de hele wedstrijd verwensingen naar zich toe. De keeper speelde een aantal jaar terug nog met het logo van de Eagles op zijn borst. Tijdens de wedstrijd tegen Ajax twee seizoenen geleden ging Van der Hart gruwelijk in de fout nadat de bal door een polletje van richting veranderde en zo in het doel belandde. De, op dat moment, huurling van Ajax kon niets meer goed doen bij de fans. En nu al helemaal niet meer nu hij het shirt van de aartsrivaal heeft aangetrokken. Bekers bier vliegen richting de spelers van PEC als ze een corner willen nemen. Het is duidelijk dat de Blauwvingers in het hol van de leeuw spelen. Toch lijken de speler van PEC Zwolle niet onder de indruk en reageren geen enkele keer. Ze slaan op een andere manier terug. Django Warmerdam zorgt na 83 minuten spelen voor een figuurlijke klap naar alle fans met een geel-rood hart. Zijn doelpunt laat de Adelaarshorst stil worden. Behalve het vak naast ons. Mannen met gebalde vuisten slaan tegen de plastic afscheidingswand naast ons. Onderaan de tribune waar wij staan gaan supporters met elkaar en met de stewards op de vuist. Ze willen het hek over. De kwelling voor de mannen om mij heen wordt nog groter als Bram van Polen vanaf elf meter de stand naar 1-3 brengt. Capuchons gaan op en een grote groep verlaat het stadion. Het is niet moeilijk te raden dat de groep de bussen van de vrienden uit Zwolle op gaan wachten. De ME moet nog even aan het werk na afloop, maar er was sensatie genoeg in ieder geval.

“Kom je volgend jaar weer?” vraagt Rob aan me. “Ik vrees dat ik jullie volgend jaar eerder in Dordrecht kan verwelkomen.” Rechtstreekse degradatie ligt op de loer en het komende programma voor de Eagles is loodzwaar. We hoeven niet helemaal naar de Waag om te weten dat Go Ahead Eagles helaas te licht is gewogen voor de Eredivisie. Als club hoort Go Ahed Eagles zeker thuis in de Eredivisie, als team komen ze te kort. Al zijn de wonderen de wereld nog niet uit.

19-3-2017

Stadion: Adelaarshorst

Toeschouwers: 9.752

'3 Pedro Chirivella 1 - 0

'5 Queensy Menig 1 - 1

'83 Django Warmerdam 1 - 2

'88 Bram van Polen (Penalty) 1 - 3

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page