top of page
LAATSTE POSTS

RESTRICTIES, CLUBKAARTEN, UITKAARTEN EN OMWISSELPUNTEN

Geen toegang voor supporters van de bezoekende club of mensen met een (Seizoen)ClubCard van een andere club.

Sinds ik woonachtig ben in de Drechtsteden heb ik wel een sympathie voor de plaatselijke FC van Dordrecht gekregen. Mijn eerste bezoek aan de Krommedijk vond plaats in oktober 2012, het seizoen dat Dordrecht streed om het kampioenschap in de Jupiler League. De Krommedijk en zijn achterban hebben mij wel gegrepen en sinds die tijd stap ik af en toe de Tempel der beschaving binnen. Dordrecht promoveert verassend naar de Eredivisie en ik besluit om FC Dordrecht dat jaar meer te gaan volgen. Het idee was om Dordrecht ook in uitwedstrijden wat vaker te volgen om zo alle stadions van Nederland eens van dichtbij te bekijken. Zelf ben ik geen voorstander van uitvakken en combiregelingen. Mijn plan was om gewoon via de normale weg een kaartje te kopen voor de thuistribune. Ik stuitte op het feit dat dit in veel gevallen niet eens kon. Zonder clubkaart van PEC Zwolle kon ik bijvoorbeeld niet eens op een woensdagavond naar Zwolle voor de wedstrijd van FC Dordrecht. Gelukkig heb ik toen via via hulp gekregen en stond ik die avond achter het doel tussen de fanatieke aanhang van PEC Zwolle. Wel moest ik het kaartje voor de wedstrijd ophalen bij de Zwollefan die mij wilde helpen. FC Dordrecht wist, zoals werd verwacht, niet te winnen en in het uitvak zaten misschien vijftien fans uit Dordrecht. Beladen was het dus allerminst. Het clubkaartensysteem blijft een raar fenomeen. Volgens de regels van de KNVB mag je maximaal één clubkaart per persoon in bezit hebben. Een seizoenkaart van FC Dordrecht betekend dat ik geen extra clubkaart aan kan vragen van een andere club. Zelf bezoek ik de Kuip regelmatig omdat ik vanaf kinds af aan fan ben van Feyenoord. Ik mocht mijn clubkaart van Feyenoord niet verlengen omdat ik ook in het bezit ben van een seizoenkaart van FC Dordrecht. Best vreemd omdat ik zelfs een aantal jaar een seizoenkaart van Feyenoord in bezit heb gehad en bekend ben in het systeem. Ik bezoek de wedstrijden van FC Dordrecht met iemand die, naast een seizoenkaart van Dordrecht, ook een seizoenkaart heeft van Feyenoord. Dat mag dan vreemd genoeg weer wel. Als voetballiefhebber ga ik graag naar Go Ahead Eagles. Deventer is een leuke stad en de Adelaarshorst is wel één van de pareltjes van het Nederlandse voetbal. Maar een clubkaart aanvragen (op mijn naam) kan ik niet en volgens de KNVB mag ik dus alleen de wedstrijden bezoeken die in de vrije verkoop zijn.

Waarom ga je dan gewoon in het uitvak zitten?’ Vorig seizoen ben ik mee geweest naar de uitwedstrijd tegen FC Twente. Voor beladen wedstrijden is, naast een seizoenkaart, ook een uitkaart nodig. Kost je ook weer vijf euro. Voor de laatste uitwedstrijd dat seizoen tegen FC Twente is gelukkig geen uitkaart nodig, wel is het een combi. Om met uitwedstrijden mee te gaan moet je eerst ingeschreven zijn en dat kan weer alleen in het supportershome bij het stadion van Dordrecht. Op donderdagavond sta ik bij het stadion om mij in te schrijven. Het kaartje moet weer worden opgehaald op de dag van de wedstrijd, ook weer bij het FC Dordrecht stadion. Gelukkig kunnen we met de auto, maar de kaartjes moeten worden opgehaald voordat de bus met supporters vertrekt. Dat betekend dat we dus veel te vroeg wegrijden naar Enschede. Voor deze wedstrijd loopt het niet storm en we kunnen mooi in het midden van het vak gaan staan. Dat is dan het enige voordeel van die middag, want hekken met netten en een schuine muur zorgen voor belemmering van het zicht op elke andere plek waar je staat. Dan hebben we het deze keer niet eens over inwisselpunten halverwege de reis. Supporters van De Graafschap hadden maar liefst twee omwisselpunten voor de uitwedstrijd naar PSV dit jaar. Omwisselbiljet 1 moest worden opgehaald om later in te wisselen voor omwisselbiljet 2. Dat omwisselen kon alleen als je in bezit was van een uitkaart. Wisselen om het wisselen zeg maar. Niet voor niets hebben de Superboeren deze uitwedstrijd geboycot.

Op dit moment speelt FC Dordrecht weer in de Jupiler League. Dan zou het geen probleem moeten zijn om op een vrijdagavond naar pak em beet Oss af te reizen zou je denken. Kaartjes zijn te koop via een ticketveiling website en voor een paar euro heb ik een kaartje. Het mag natuurlijk allemaal niet te veel kosten. Twee dagen voor de aftrap krijg ik bericht dat mijn kaartje is geannuleerd omdat ik uit de omgeving van Dordrecht kom. Niet de organisatie van ticketveiling, maar FC Oss heeft dit besloten. Ik verwacht dus een vol stadion met veel agressief publiek waar je als inwoner van de Drechtsteden maar beter niet tussen kan gaan staan. Fijn dat een club als Oss daarin meedenkt. Niets blijkt minder waar te zijn als ik dan toch, gratis en voor niets, op de tribune naar FC Oss tegen FC Dordrecht zit te kijken. De tribunes zijn bijna allemaal leeg. Een week eerder waren we met een nog geen vijftig Dordrecht supporters in Volendam waar meer politie op de been was dan voetbalpubliek. Vooraf veel gedoe met wisselen van kaarten in een café in Volendam en een soort combi om na afloop tussen het Volendam publiek, alle zes, naar de eigen auto te lopen. Dan heb ik het nog niet eens over het tijdstip van vrijdagavond acht uur wat geen normaal werkend mens kan halen als je in de spits naar de andere kant van het land wil reizen.

De club die mij met de restricties het meeste heeft verrast is Vitesse. Voor mijn bezoek aan de derby tussen Vitesse en Nec heb ik contact gehad met de ticketafdeling, afdeling zakelijke contacten, commercieel medewerker en de perschef. Geen van deze partijen kon één kaartje klaarleggen voor iemand zonder enige affiniteit met Nec. Het stadion is nooit uitverkocht, dus waarom is het niet mogelijk om één kaartje klaar te leggen? Zelfs met een linkje van mijn website kreeg ik het niet voor elkaar. Uiteindelijk zat ik natuurlijk gewoon weer in het stadion, maar het was weer aardig omslachtig. Geen E-tickets en een Vitesse fan moet het kaartje via de post naar mij toezenden. Voor de Peel- en Kempenderby, de wedstrijd tussen Helmond Sport en FC Eindhoven, hebben beide clubs een andere manier van het opstellen van de restricties. Voor de wedstrijd in Eindhoven mag iedereen een kaartje kopen behalve de mensen die afkomstig zijn uit de omgeving van Helmond. Een paar maanden later draaien de Helmonders deze restrictie om voor de derby in Helmond. “Toegangskaarten zijn uitdrukkelijk niet bestemd voor supporters die naar het oordeel van Helmond Sport kunnen worden aangemerkt als supporters van de tegenstander van Helmond Sport bij deze wedstrijd. Tevens dient u uit de omgeving Helmond te komen.” Technisch gezien mag ik dus wel naar FC Eindhoven – Helmond Sport, maar niet naar Helmond Sport – FC Eindhoven.

We verbazen ons elke keer weer en om eerlijk te zijn is het ook wel een sport om toch een wedstrijd te bezoeken waarbij veel restricties gelden. Zonder deze restricties hebben we toch helemaal geen verhaal om te vertellen? Het niveau is vaak toch niet om naar huis te schrijven!


Gerelateerde posts

Alles weergeven
GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page