top of page
LAATSTE POSTS

KOGELGATEN OP EEN DAKTERRAS IN SARAJEVO EN EEN SCHOT IN EEN KILT IN IJSLAND (Seizoensoverzicht 2015/


Terwijl de schema's voor het nieuwe seizoen langzaam allemaal bekend worden gemaakt en het Europese kampioenschap in volle gang is, kijk ik nog terug op het afgelopen seizoen. Op tafel liggen stapels met stickers, over mijn stoel een sjaal van een fanclub uit Essen en verder liggen er nog twee, officiële wedstrijd gedragen, voetbalshirts van Glentoran FC en FC Dordrecht. Bij het shirt van Glentoran FC ligt ook nog een speldje van de fanclub. Het zijn allemaal prachtige aandenken van een mooi seizoen. Beter gezegd, mooie souvenirs van verschillende reizen en giften van de mensen die ik onderweg ontmoette.

De vraag is een beetje, waar is het begonnen? Als kind tekende ik al veel en wilde ik graag een stripverhaal maken. De stripverhalen die ik maakte gingen vooral over voetbal, voetbal en nog eens voetbal. Daarbij begon ik elke keer met een nieuw verhaal terwijl het oude nog niet af was. De rust om een heel verhaal af te maken had ik, en heb ik nog steeds, niet. Het tekenen van de stadions vond ik het mooiste om te doen. Nadat ik mijn tekenspullen heel lang aan de wilgen had hangen besloot ik weer eens wat te maken. Mijn idee was om alle stadions te illustreren die ik bezocht heb of van plan ben om te gaan bezoeken. Hoewel ik al veel stadions gemaakt heb, ben ik nog lang niet klaar. De verslagen van wedstrijden maakte ik altijd al voor mezelf en na een bezoek aan de Twentse derby besloot ik, op aandringen van mijn zwager, maar eens om alles te bundelen op een website. Tevens verzon mijn zwager een naam en De Publiekswissel werd geboren. Het bezoeken van zoveel mogelijk derby's is mijn doel. Mijn opzet is om een illustratie te maken, een verslag en wat foto's van het bezoek. Lang niet al mijn bezoeken staan op mijn website, daarvoor heb ik de tijd niet. Sporadisch gaf ik de illustratie, in de vorm van een canvas, weg aan mensen die me hielpen aan kaartjes. Soms is het lastig om aan kaartjes te komen en dan is het mooi als je iets aan kan bieden als bedankje. Mijn illustraties komen daarbij mooi van pas. Van het één komt vaak het ander en als dominosteentjes tegen elkaar aan vallen kwam ik in contact met verschillende mensen. Het is nog enigszins uit te leggen hoe alles is begonnen, maar waar het gaat eindigen is nog een vraag.

Hoewel ik al graag andere stadions en wedstrijden bezocht, besloot ik me begin dit seizoen te gaan richten op derby's en beladen wedstrijden. Als Ajax op bezoek komt in de Kuip is de sfeer toch heel anders dan met Roda JC. Hoewel ik vooraf een lijstje had gemaakt van interessante wedstrijden, kwam ik dit seizoen zelfs bij clubs waar ik, tijdens het maken van de lijst, het bestaan niet eens vanaf wist. Glentoran FC, Royal Union Saint-Gillios, Cheltenham Town en Sloboda Tuzla om maar wat te noemen. Daarnaast bezocht ik wedstrijden van clubs die ik al jaren heel graag wilde bezoeken zoals Exeter City en FK Zeljeznicar. Het idee om derby wedstrijden te bezoeken ontstond na het lezen van het boek: 'De Derby' van Menno Pot. Het halve boek gaat over de uitleg en definitie van de derby zelf en uiteindelijk slaat meneer Pot een bezoek aan de derby van Spakenburg over. Aan de ene kant voelde ik een lichtelijke vorm van jaloezie dat Menno de mooie derby’s bezocht en aan de andere kant had ik het idee dat hij lang niet compleet was. Dat kan ook niet omdat lang niet alle derby’s worden gespeeld tijdens één seizoen. Dat kan beter dacht ik. Daarom kwam ik op het idee om alle betaald voetbalclubs in Nederland te bezoeken met een derby of beladen wedstrijd. Mijn focus ging verder dan de clubs in ons kikkerlandje en zo hoorde ik de Champions League hymne in het Estadion Vincente Calderon, zat ik in een privé museum van een verzamelgek uit Belfast, genoot ik van de zeer beladen Sarajevo derby tussen de Maniacs van FK Zeljeznicar en keek ik naar de prei gooiende fans van KV Kortrijk in hun derby tegen streekgenoot Zulte Waregem. Het gaat mij niet om het aantal wedstrijden in een seizoen, want ik geniet liever van één mooie derby in een weekend dan 3 potjes zonder beleving. De ontmoeting met de locals en de echte fans geeft een bezoek voor mij extra waarde. Iedereen zijn hobby, maar het 'afvinken' van stadions en sportparken geeft mij geen voldoening.

KV Kortrijk

Het seizoen begon voor mij in Emmen, waar Go ahead eagles een historische voorronde speelde tegen Ferencvaros en daar zag ik het enige doelpunt ooit in een Europees toernooi voor de Eagles. De eerste ontlading van het seizoen was op de B-side met een graad of 30. De vakantieperiode werd gebruikt om Wenen en Luik aan te doen met een wedstrijd en de eerste derby van het jaar die ik bezocht was de Twentse derby. Die wedstrijd was voor mij één van de hoogtepunten in de Nederlandse competitie als het gaat om derby's. De sfeer aan de kant van de Heraclieden was mooi en ook het feest na afloop ging tot in de late uurtjes door. Verder bezocht ik de Brabantse derby, de Peel en Kempen derby, de Gelderse derby en de Friese derby. De laatste was bijzonder omdat de aanvragen voor kaarten zo groot was, dat zelfs het YouTube kanaal Copa90 niet binnen kwam. Dat de Publiekswissel wel in het knusse Cambuur stadion zat, dat maakte het wel bijzonder. SC Cambuur wordt dit jaar laatste en de Friese derby zal komend seizoen helaas niet op de planning staan. Gelukkig mogen de fans van SC Cambuur komend seizoen naar FC Dordrecht. Ook leuk natuurlijk!

De link met Dordrecht is gemaakt. FC Dordrecht heeft op mij wel indruk gemaakt. Het stadion hangt aan roest aan elkaar en de club mag blij zijn als ze elf voetballers op kunnen stellen. Soms is het juist wel een verademing om naar FC Dordrecht te gaan. Geen lange rijen, files en zoeken naar een parkeerplaats en je stoelnummer. Zelf heb ik al een aantal jaar een seizoenkaart en nodig ik graag mensen uit voor een biertje in het supportershome. Hoewel ik absoluut geen voorstander ben van beloften elftallen is de thuiswedstrijd van FC Dordrecht tegen Jong Ajax een bijzondere avond. Vooraf had ik besloten om niet naar FC Dordrecht – Jong Ajax te gaan. Toen ik erachter kwam dat een Belg besloot om Dordrecht aan te doen met een bezoek veranderde ik mijn plannen. Het was namelijk niet zomaar een bezoek, maar een wedstrijd voor het project: honderd dagen voetbal in één jaar. Mijn compagnon op de West tribune was die avond ook niet van plan om te gaan en zo had ik een kaartje over. Om die reden besloot ik maar om wel te gaan en Jan, de Belg, aan een gratis wedstrijd te helpen. De wedstrijd zelf vergeten we snel. Tijdens de 90 minuten hebben we mooie verhalen uit kunnen wisselen en via Jan kwam ik in contact met Wouter, een fan van Cambuur, waar ik na de Friese derby een hapje mee mocht eten. Mijn illustratie van de Krommedijk bleek ook bij FC Dordrecht te zijn aangekomen en op een mooie warme dag in mei stond ik, dankzij Elisa, op het veld met een canvas voor een mooie foto reportage.

De Krommedijk - FC Dordrecht

De tweede wedstrijd waarbij ik Jong Ajax zag spelen waren de beloften van de Godenzonen ook maar een figurant in mijn verhaal. Misschien is het woord figurant wel te veel eer, want figuranten zijn nog nuttig. Het ging om de kampioenswedstrijd van Sparta. Voorafgaand aan het seizoen wilde ik naast derby’s en beladen wedstrijden ook een kampioenswedstrijd en een bekerfinale meemaken. Met Sparta – Jong Ajax zag ik een mooie en spannende kampioenswedstrijd met daarbij behorende ‘pitch invasion’. Op voorhand had ik ook mijn zinnen gezet op een kampioenswedstrijd in Antwerpen. Helaas lukte het niet om aan kaartjes te komen voor de wedstrijd tussen de nummer 1, Eupen, en de nummer 2, Royal Anterp. Mensen die denk dat ik overal maar binnen kom, die hebben het mis. Het moet een voorbode zijn geweest, want met een 0-0 en een wedstrijd met twee verliezers heb ik niets gemist. Toch heb ik België geprobeerd om zoveel mogelijk beladen wedstrijden te bezoeken en zo was ik getuige van een fakkel op het veld bij Club Brugge - RSC Anderlecht en een doelpuntenfestijn bij RSC Anderlecht - Standard de Liege. Naast deze 'grote' wedstrijden genoot ik ook zeker van de 'kleintjes'. Met Cappellen FC tegen KFCO Beerschot-Wilrijk zag een Antwerpse derby in een klein stadion. Eerder dit seizoen bezocht ik ook al een thuiswedstrijd van de Kielse ratjes met de komst van de amokmakers van RFC Luik. Vuurwerkbommen en fakkels werden bijna elke minuut afgestoken.

St James Park - Exeter City FC

Als voetballer ben ik ook nog steeds actief. Hoewel ik mijn meeste wedstrijden in het tweede elftal van V.V. Spirit speelde, heb ik dit seizoen zelfs nog een paar minuten meegedaan met het vlaggenschip in de plaatselijke derby tegen rode buren. Helaas, of gelukkig, was dit de enige derby wedstrijd die ik in een bloedeloze 0-0 zag eindigden. De terugwedstrijd later in het seizoen werd gelukkig wel gewonnen door mijn clubje. Dat kwam vast omdat ik niet meespeelde.

Het verslag dat als eerste door veel mensen werd gelezen was de derby in Noord-Holland tussen Telstar en AZ. Het kleine stadion van de cult-club is op zijn mooist als het vol zit. Voor de KNVB beker waren AZ en Telstar aan elkaar gekoppeld en daar wilde ik graag bij zijn. Ik maakte een mooie illustratie van het stadion en Jomanda. Rolf hielp me daar aan een kaartje en na deze ontmoeting bezochten we samen de Bosuil van Antwerp FC en zaten we op een regenachtige dag op het dakterras van een flatje in Sarajevo schunnige liedjes te zingen voorafgaand aan de stadsderby. In Sarajevo bezocht ik het meest fascinerende stadion. We moesten eerst op audiëntie bij de capo's van de harde kern om een kijkje te nemen in een leeg stadion. Wat mij betreft is het één van de weinige stadions die de moeite waard is om te bezoeken zonder wedstrijd. De Sarajevo derby in Grbavia, het stadion van FK Zeljeznicar, zou ik graag nog een keer willen bezoeken.

Grbavica - FK Zeljeznicar

Aan het begin van het seizoen had ik de KNVB beker finale op de verlanglijst staan, maar een tripje naar Sarajevo zorgde voor een andere planning. Toch bezocht ik dit seizoen zelfs twee finales. Beide finales zullen voor de meeste mensen niet tot de verbeelding spreken. In Belfast was ik, toch wel geheel toevallig, getuige van de finale van de Steel & Sons Cup. Op het veld stonden de mannen van HW Welders, een team afkomstig van het bedrijf dat ooit de Titanic bouwde. Het meest bijzondere aan deze wedstrijd was, dat dit het enige duel in Europa was op kerstdag. Mijn tweede finale zag ik in Essen waarbij ik ook daar een mooie dag beleefde met onverwachte ontmoetingen. Het leverde me een fanpakket op van de fanclub Adrenalin Boys Essen.

Het hele jaar door gaf ik zo af en toe eens een canvas weg aan mensen die mij hielpen aan kaartjes. Gewoon als bedankje voor het regelen van kaartjes of het zetten van mijn naam op een gastenlijst. Later volgden daar bestellingen op en loopt de hobby, zoals met veel hobby's, uit de hand. Vorig jaar besloot ik om een illustratie te maken van The Oval in Belfast, persoonlijk één van de mooiste stadions die ik dit jaar bezocht. Glentoran FC, de thuisclub van The Oval, speelt in de Noord-Ierse competitie. De illustratie kwam via social media bij de Commercieel directeur terecht, die mij graag op de gastenlijst wilde zetten voor de enige uitverkochte competitiewedstrijd in Noord-Ierland, namelijk de Belfast derby. Met Boxing-day bezocht ik de wedstrijd tussen Glentoran FC en Linfield FC in een uitverkochte Oval. Als bedankje voor de commercieel directeur nam ik een canvas mee en voor de wedstrijd stond ik op de foto met aanvoerder Stephen McAlorum en Simon Kitchen in de director's box van The Oval.

Het internet is een mooi medium, want ik krijg aanvragen uit Schotland en London voor het maken van illustraties. Het aantal aanvragen kan ik nu gewoon niet aan, maar voor hele bijzondere vragen maak ik graag een uitzondering. Een aanvraag uit Schotland voor het maken van een illustratie van een IJslandse tribune, een stadion kan je het niet eens noemen, vond ik een mooie aanvraag. De illustratie werd uitgeprint op canvas en een paar maanden later kreeg ik een foto van een Schot in een kilt die mijn canvas overhandigd aan een IJslander. Je verzint het niet. Als dank ontving ik een shirt van de club Vikingur Olafsvik, een club waar ik echt nog nooit van had gehoord. Daar kan gewoon geen geldbedrag tegenop. Ook een illustratie van de Wageningse Berg werd geprint op het mooi doek. De canvassen kunnen nu op bestelling worden afgedrukt voor de liefhebbers en we kunnen wel stellen dat een hobby uit de hand aan het lopen is. De basis blijft voor mij gewoon hetzelfde: mensen ontmoeten onder het genot van een biertje tijdens een mooie wedstrijd! Van een derbybezoekje bij Sint Lenaarts of het nietige Cappellen FC geniet ik net zoveel als de Kohlenpott derby. De beleving van beide wedstrijden is totaal anders en ook de prijs van een kaartje verschilde nogal, maar beide wedstrijden zijn me zeker bij gebleven. Al moet ik wel zeggen dat ik het erg leuk vond om Klaas-Jan Huntelaar van Schalke 04 een doelpunt te zien maken tegen aartsrivaal Dortmund. Dat geluk moet je dan maar weer net hebben.

Tot slot. 'Wat zijn de mooiste stadions die je hebt bezocht' krijg ik wel eens als vraag. Naast Grbavica van FK Zeljeznicar en The Oval van Glentoran FC is het Stade Joseph Marien het derde favoriete stadion wat ik bezocht dit seizoen. In willekeurige volgorde is dat mijn top 3. Dit seizoen zit er voor mij op en ik lig nu vooral languit op de bank te kijken naar het groene veld op de televisie. Eerlijk gezegd zal het me een zorg zijn wie het EK wint en hoop ik dat het normale competitievoetbal weer snel van start gaat!

Als ik het allemaal zo teruglees mis ik nog genoeg verhalen die wel de moeite waard zijn om terug te lezen of mensen die ik moet bedanken. Dus sta je er niet tussen en denk je: 'ik heb geholpen'. Enorm bedankt!

Seizoen 2015-2016

Estadio Santiago Bernabeu - Real Madrid

Essen stadion - Rot-Weiss Essen

Veltins-Arena - Schalke 04 - Borussia Dortmund

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page