top of page
LAATSTE POSTS

OP DE BULGAARSE RADIO, DE OLD FIRM EN DIRK KUYT (Seizoensoverzicht 2016-2017)


Voetbaljaargang 2016/2017 is ten einde. Mijn verzameling van voetbalprullaria is alweer aardig uitgebreid. Zelf koop ik zelden iets als ik op bezoek ben bij een wedstrijd van een andere club. Geen speldjes, geen sjaaltjes en ook geen shirtjes. Toch ontvang ik zo nu en dan giften van de personen die ons ontvangen. Zelf verstuur ik canvassen als dank en op mijn beurt ontvang ik weer kaarten, sjaals of shirts. Het zijn herinneringen aan vaak mooie dagen of weekenden. Een jubileum shirt van FC København ligt bijvoorbeeld in de zijkamer onder een sjaal van SC Cambuur. Daarnaast een sjaal en een shirt van FK Zeljeznicar. Op mijn bureau ligt een hele stapel kaartjes en programmaboekjes. De meeste toegangsbewijzen zijn overigens wel geprinte E-tickets, al zitten hier en daar wel mooie pareltjes tussen. Ook daar doe ik verder niet heel moeilijk over. Ik ben geen fanaat die alleen hardcopy kaartjes wil ontvangen. Het seizoen bracht me in totaal in elf verschillende landen bij zestig wedstrijden. Van de Jupiler League tot het hoogste niveau van Engeland. Van de Old Firm naar de New Firm. Van een halve wedstrijd in Servië, pissen tegen het muurtje in Lier naar een verloren kampioenswedstrijd op Woudestein.

Het seizoen begon voor mij al tijdens de zomer van 2016, Toen bracht ik een bezoek aan het Oostenrijkse Graz en daar opende ik het seizoen met een wedstrijd van FK Sturm Graz. Ik kreeg van een fan spontaan een gratis rondleiding door het Liebenau Stadion. Een uur voor de wedstrijd stond ik zelfs in de kleedkamer. Het zijn de dingen die de hobby leuk maken. Mijn illustratiehobby resulteerde later in dit seizoen ook nog in een publicatie in een plaatselijk Oostenrijks blaadje.

De eerste finale van het jaar die ik bezocht was de Johan Cruyff Schaal. PSV en Feyenoord speelden tegen elkaar in een, vanwege strenge kaartrestricties, half volle Arena. PSV won de eerste prijs van het seizoen in Nederland met 1 – 0. Niemand kon toen bedenken dat Feyenoord een grote kanshebber voor de titel zou worden. Eén van de mooiste stadions die ik bezocht was Stadion am Zoo in Wuppertal. Wuppertaler SC nam het in eigen dierentuin op tegen de rivaal uit Essen. Twee weken later bezocht ik Rot Weiss Essen in hun eerste ronde van DFB Pokal tegen Arminia Bielefeld. Op die zonnige zaterdag aten we voor de wedstrijd een worst van de grill en dronken we een biertje in het nabijgelegen park.

In oktober bekeek ik mijn eerste buitenlandse stadsderby van dit seizoen. Het werd een bijzonder bezoek aan Sofia voor de meest heftigste derby van Bulgarije. Levski Sofia en CSKA speelden 1 – 1 in een verhitte strijd. Een dag na de wedstrijd was ik met een interview live op de Bulgaarse radio te horen. Een ander mooi stadion dat ik bezocht was Craven Cottage. Fulham FC nam het thuis op tegen Aston Villa. De ligging van het stadion is prachtig. Fanatieke support heeft Fulham FC niet. Dit gelukkig in tegenstelling met de support van Aston Villa.

Naast Fulham FC bracht ik ook een bezoek aan het Premier League duel tussen Chelsea en Arsenal. Die wedstrijd zag ik vanuit het uitvak. Op Stamford Bridge zag ik Eden Hazard één van de mooiste doelpunten maken dit seizoen. Zijn rush begon al vanaf de middenlijn.

In Nederland was ik ook aanwezig bij een paar mooie derbywedstrijden. Zo bezocht ik de IJsselderby tweemaal. Zowel in Deventer als in Zwolle. Ook bezocht ik de Gerldersederby in Nijmegen. Mijn meest tegenvallende wedstrijd dit seizoen was de derby van het Noorden tussen sc Heerenveen en FC Groningen. Het was koud, de wedstrijd was slecht en ook de sfeer was niet heel goed. Dit in tegenstelling tot de Waalse streekderby tussen Sporting Charleroi en Standard de Liége. Die wedstrijd was zo verhit dat we na 67 minuten al huiswaarts konden keren nadat de wedstrijd gestaakt was. Vuurwerk op het veld was de druppel. In België zag ik overigens mijn meest bizarre wedstrijd van het seizoen. Lierse SK speelde met 2 – 2 gelijk tegen Antwerp FC terwijl de thuisploeg in 81ste minuut nog op een 1 – 0 voorsprong stond. Een hectisch slot zorgde voor mooie taferelen op de tribunes. Antwerp FC Bezocht ik later dit seizoen nog een paar keer in hun strijd voor promotie.

Op de laatste dag van het jaar 2016 ging een jongensdroom in vervulling. De wind waaide door Ibrox terwijl de spelers het veld opkwamen. Het was een magisch moment. Blauwe en witte snippers worden door het stadion geblazen. Rangers FC tegen Celtic op Ibrox. Een droom kwam uit. Naast de stadsderby van Glasgow genoot ik ook van de stadsderby’s van Belgrado, Rome en København. Zo zag ik Francesco Totti schitteren in zijn laatste Romeinse derby tegen Lazio Roma. Aan het begin van dit seizoen had ik een lijstje gemaakt van te bezoeken wedstrijden. Vrijwel alle gedroomde wedstrijden bezocht ik. Alleen het verwachte kampioenschap in Sarajevo ging helaas niet door. Maar dat was niet heel erg omdat een bezoek aan Sarajevo en FK Zeljeznicar altijd goed is.

Mijn seizoen met Feyenoord kende vooral veel hoogtepunten. Zo bezocht ik de wedstrijd in Manchester en brachten we de nacht door op het vliegveld. Het is mijn mooiste ticket verhaal tot nu toe. Daarnaast was ik aanwezig bij de wedstrijden van Feyenoord op Woudestein en een week later in de Kuip. Een onvergetelijke middag volgde die middag tegen Heracles Almelo. Naast Feyenoord bezocht ik zoveel mogelijk wedstrijden van FC Dordrecht omdat ik het idee had opgevat om een boek uit te brengen. In september moet mijn boek ‘De republiek wordt uitgeroepen’ het levenslicht gaan zien.

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page