top of page
LAATSTE POSTS

EEN SEIZOEN MET DE SCHAPENKOPPEN - NIEUWSUPDATE


Aan het begin van dit seizoen kreeg ik het idee om het voorbeeld te volgen van Marcel van Roosmalen, Joris van de Wier en Robert Bugter. Deze drie mannen hebben met elkaar gemeen dat ze hun favoriete club een heel voetbalseizoen lang hebben gevolgd en daar ook een boek over hebben uitgebracht. Joris van de Wier emigreerde daarvoor speciaal naar Edinburgh om de voetbalclub Heart of Midlothian te volgen. Hij dook in de geschiedenis van de club, het land en de tegenstanders. Marcel van Roosmalen volgde ‘zijn’ club Vitesse vooral vanaf de hoofdtribune en vanuit de perskamer. Het verhaal van Robert Bugter gaat over alle zaken om en rond de voetbalclub Go Ahead Eagles uit Deventer. Emigreren leek me een mooi idee, maar dat was praktisch heel lastig. Met mijn verhuizing naar de Drechtsteden een aantal jaar geleden kwam ik in aanraking met FC Dordrecht. Het voelde wel een beetje als emigreren. Verhalen over Dordrecht zijn in grote getale aanwezig merkte ik. In de tussentijd heb ik ook een zwak voor de groene wol hemden van de plaatselijke FC gekregen. Op een warme dag tijdens de zomer van het vorige jaar ontstond het idee om de Schapenkoppen van FC Dordrecht een seizoen lang te volgen. Mijn inspiratie komt van de bovengenoemde schrijvers en ook ik wil de club van binnen en van buiten doorlichten. Het idee heeft op dit moment langzaam meer vorm gekregen en via deze weg wil ik de titel van mijn avontuur in Dordrecht vast weggeven. Het is de bedoeling om aan het einde van dit jaar een boekwerk aan te kunnen bieden aan de liefhebbers. Op welke manier ik het boekwerk uit ga brengen is nog onduidelijk.

Mijn insteek is om de fanbeleving in beeld te brengen en ondertussen ben ik op zoek gegaan naar andere mooie verhalen. De basis is dat ik het zelf leuk vind om de historie in te duiken, erover te schrijven en om op zoek te gaan naar achtergrondverhalen van de club FC Dordrecht, de stad Dordrecht en de mensen die ik tegen kom. Ik probeer een totaalplaatje te maken van zowel medewerkers als de pers van FC Dordrecht tot fans van de tegenstanders aan toe. Van de archivaris van de club tot een grensrechter van de KNVB die aan de Krommedijk komt vlaggen. Van de huisfotograaf, fans die al tientallen jaren een seizoenkaart hebben en groundhoppers die eenmalig op bezoek komen tot een oud-speler van de Schapenkoppen. Met DFC, de voorloper van FC Dordrecht, heeft het eiland ook nog eens één van de oudste voetbalclubs van het land waar genoeg over te vinden is. Ik heb momenten dat ik helemaal verzuip in de oude artikelen uit de Dordrechtsche Courant. Om niet iedereen te lang in spanning te laten kom ik tot de kern van dit bericht; de titel van mijn boek. “De republiek wordt uitgeroepen” is de naam van het verhaal wat ik uit wil brengen. Dordrecht was tijdens de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden één van de voornaamste en belangrijkste steden. Het is een tijd waar Dordrecht nog steeds veel aan te danken heeft. De roep om een Republiek is zelfs nu nog wekelijks te horen aan de Krommedijk. De echo van de republiek weerklinkt dan door de Tempel der Beschaving en met name vanaf de Noordtribune. Met de eerste Vrije Statenvergadering in het Hof van Dordrecht ligt hier in Dordrecht de basis voor de Republiek der Nederlanden en later van het huidige Nederland zoals wij die nu kennen. Zonder Dordrecht hadden wij nu nog onder het Spaanse bewind geleefd. Nu zingen we het alleen nog tijdens ons volkslied dat we koning van Spanje hebben geëerd. Als we nu onder het Spaanse gezag hadden geleefd, dan was FC Dordrecht misschien wel één van de clubs in de Primera División. Dan hadden Messi en Ronaldo dit seizoen met alle zekerheid een bezoek gebracht aan de Krommedijk. Mijn verhaal gaat helaas niet over de komst van Barcelona, maar moeten we het doen met FC Oss en Almere City. Al heeft, de verlosser en oud-speler van Barcelona, Johan Cruijff het shirt van Drechtsteden’79 wel eens aangehad hier op het veld van de Krommedijk. Het is zelfs te stellen dat we zonder Dordrecht hier anders op dit moment stierengevechten hadden gehad. Je moet er niet aan denken!

Het is de bedoeling om alles in eigen beheer uit te brengen, te ontwerpen en te schrijven. Mijn pelgrimage door de krochten van het Nederlandse betaalde voetbal is een hele klus aan het worden. Daar ben ik ondertussen wel achter. Momenteel is het seizoen precies halverwege en stapelen de verhalen zich alleen maar op. Toch worden de eerste contouren steeds meer zichtbaar. Het kost veel tijd en tussendoor probeer ik ook nog eens mooie voetbalwedstrijden in binnen- en buitenland te bezoeken. Houdt deze website of andere social-media in de gaten voor meer nieuws over “De republiek wordt uitgeroepen”. Mochten hier op- of aanmerkingen over zijn of u heeft een vraag, dan hoor ik dat graag.

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page