top of page
LAATSTE POSTS

ALLES WAT GALMT, KLINKT VANZELF GELOOFWAARDIG (Willem II - FC Twente)


Met een witte pet op zijn hoofd is de man al een opvallende verschijning. De man draagt een rode stropdas met een logo dat iets wegheeft van een vrijmetselaarsbeweging of een studentenkorps. Het is de letter W met daarin het romeinse cijfer II verwerkt. Dan hebben we het natuurlijk over een logo van de voetbalclub Willem II. Peter Année is de opvallende verschijning. In de persruimte van het Koning Willem II Stadion wordt de biografie over Peter Année gepresenteerd. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze icoon van Willem II en ik meld mij bij schrijver Thomas Rensen.

“Ook nog zin om daarna Willem II tegen FC Twente mee te pakken?” is de reactie die ik krijg nadat ik mij had aangemeld voor de boekpresentatie. Daar had ik niet eens aan gedacht. Het schema van Willem II zit nu eenmaal niet in mijn hoofd. Waarom ook niet? Hoewel het nog vroeg in het seizoen is kan deze wedstrijd wel door onder de noemer ‘degradatiekraker’.

De zon schijnt op mijn hoofd en de beukennoten vallen nog net niet op mijn hoofd. Op het terras van Brasserie De Boschkens in Goirle bestel ik een drankje. Het is herfst en het is warmer dan twintig graden. Het kan verkeren in Nederland. Goirle ligt ten zuiden van Tilburg en op loopafstand van het stadion. In deze plaats heeft Peter Année jarenlang gewoond. Meneer Année is al 75 jaar verbonden aan Willem II. Peter is naast stadionspeaker onder meer ook redacteur, bestuurslid, jeugdspeler, keeperstrainer en commissielid geweest bij de Tricolores. Op deze warmste 15 oktober ooit in Nederland ben ik het stadion even ontvlucht. Met nog twee uur te gaan voor de wedstrijd begint had ik geen zin om in de donkere ruimtes van de businessclub te vertoeven. Met dit weer moet ik de zon voelen. Zelfs de gratis drankjes konden mij niet tegenhouden. In de ochtend was ik aanwezig bij de boekpresentatie van ‘mister Willem II’. Schrijver Thomas Rensen heeft een boekwerk gepubliceerd over deze markante verschijning. De grappigste anekdotes komen uit de periode dat Peter Année de stadionspeaker was. Tegen de muur van de persruimte staat een glazen vitrinekast. In die kast liggen vaantjes uit de periode dat Willem II in de Champions League speelde. Het logo van Willem II kleurt mooi tussen de clublogo’s van Manchester United, Real Madrid, Barcelona Chelsea en nog vele andere grootmachten. Helaas kwam Willem II in 1999 niet in een droomgroep terecht. Sparta Praag, Girondins de Bordeaux en Sprtak Moskou waren de tegenstanders waar de Tricolores in totaal twee punten tegen wisten te halen. Eén van die verhalen van Peter Année komt dan ook uit de Champions League ontmoeting met Girondins de Bordeaux:

“Als in het team van Bordeaux gewisseld wordt, weerklinken twee Tsjechische namen door het stadion. De heer Année heeft per ongeluk het wedstrijdformulier van de eerder gespeelde wedstrijd tegen Sparta Praag voor ogen en koppelt de rugnummers daaraan. Tja, hij vond het zelf ook al zo raar klinken. 'Maar voordat ik in de gaten had wat er gebeurd was, waren we alweer vijf minuten verder. Daarom heb ik het maar zo gelaten.”

Anderhalf jaar geleden was ik nog op bezoek bij de rivaal. In Breda was ik getuige van de derby van Brabant tussen NAC Breda en Willem II. De derby tegen NAC staat nog op de verlanglijst om te bezoeken. Het is te hopen dat de uitsupporters weer welkom zijn bij de volgende clash. Met een volle maag wandel ik terug naar het stadion. Voor het stadion blijf ik nog even staan bij een standbeeld dat voor het stadion is geplaats. Niet Willem II zelf, de koning der Nederlanden, maar Jan van Roessel is in ijzer gegoten. Het standbeeld is onthuld in de zomer van 2017. Volgens de Willem IIers is Jan van Roessel de voetballer van de eeuw. Van Roessel was één van de spelers die in 1955 kampioen werd met Willem II. Sindsdien hebben de Tricolores geen kampioenschap meer meegemaakt. Binnen in het stadion zoek ik mijn plek op en al snel komt Thomas Rensen mij vergezellen. Samen bekijken we de wedstrijd.

Rood met wit en blauwe confetti gaat de lucht in. Op de 'Kingside' verschijnt een mooi spandoek met de tekst: Kruikenzeikers, de bijnaam voor de Tilburgers.

Op het veld maken de spelers er ook een leuke middag van. FC Twente krijgt een penalty cadeau en komt op voorsprong. Willem II laat zich niet van de wijs brengen. Op slag van rust valt de gelijkmaker. Fran Sol is het fenomeen van de Kruikenzeikers dit seizoen. Hij is bij alle doelpunten betrokken. Zelfs bij het doelpunt van FC Twente. De aanvaller veroorzaakte namelijk de strafschop. Gelukkig maakt hij zijn fout dubbel en dwars goed. Sol is ook betrokken bij het tweede doelpunt en in de blessuretijd schiet de aanvaller ook nog de 3 – 1 binnen.

Na afloop van de wedstrijd ben ik aanwezig bij de persconferentie. Dat is een saai toneelstuk. Camera’s zoemen terwijl de twee trainers, Erwin van de Looi en Rene Hake, hun verhaaltje opdreunen. Het is een verplicht nummer. Ik vraag me af waarom dit nog gebeurt. Bij Studio Sport zie ik hier namelijk niets terug. De bar is gelukkig open en er komen hapjes langs. Door de overwinning is Willem II even weg van de laatste plaats.

15-10-2017

Willem II - FC Twente 3 - 1

Toeschouwers: 12.000

Stadion: Koning Willem II Stadion

40' 0 - 1 Ousama Assaidi

45' 1 - 1 Fran Sol

60' 2 - 1 Ismail Azzaoui

90' 3 - 1 Fran Sol

Gerelateerde posts

Alles weergeven
GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page