top of page
LAATSTE POSTS

FERME JONGENS, STOERE KNAPEN (S.B.V. Excelsior - ADO Den Haag)

​​

​DEGRADATIESTRIJD: S.B.V. EXCELSIOR – ADO DEN HAAG 3-1 “Schaam je dood, schaam je dood.” Klinkt het vanuit het goed gevulde uit-vak. De supporters, overgekomen uit Den Haag, schreeuwen de woede van zich af. De spelers van ADO lopen met hun hoofd naar beneden gebogen richting het uit-vak. De spelers, waaronder Pascal Bosschaart, blijven plichtmatig staan en nemen de spreekkoren gelaten in ontvangst. Voor de dertiende achtereenvolgende keer wordt niet gewonnen. ADO Den Haag stevent af op rechtstreekse degradatie. In de rest van het stadion is het feest. Zelfs de bobo’s op de Karel Aalbers tribune, waar ik zit, vieren een feestje.

Naast Feyenoord heb ik in mijn jeugdjaren altijd een zwak gehad voor Excelsior. Hoewel Sparta een mooier stadion, een trouwe aanhang en een rijkere historie heeft ben ik vaker te gast op Woudestein. Dat heeft meer te maken met een aantal praktische redenen. Woudestein lag namelijk op fiets afstand van mijn woonplaats. Daarnaast konden we via onze sportclub aan kaartjes komen voor thuiswedstrijden van Excelsior. Ik bezocht de Kralingse club bijna elk jaar wel een aantal keer en in het jaar 2006/07 bezocht ik de wedstrijden van Excelsior nog wat vaker. Dit had te maken met het feit dat de vader van een vriend van mij sponsor was bij Excelsior. Hij had twee seizoenkaarten op de hoofdtribune. Zelf ging die vader destijds nooit naar het voetbal. Op die manier ging ik regelmatig met die vriend achterop de Puch naar Kralingen. Daarnaast heeft Excelsior naar mijn mening wel één van de mooiste tenues. Een zwart-rood tenue met het logo van Kralingen, een geel schild met een achtpuntig rood gekleurde ster, op de borst. Excelsior, opgericht in 1902, is in Nederland de eerste club met shirtsponsoring en tevens de eerste club met een overdekte staantribune. In 1974 verschijnt een grote A, de eerste letter van het bedrijf Akai, op de borst van de Kralingse ploeg. Ondanks dat men zei dat de A verwees naar het A-elftal van Excelsior werd de letter verboden. Pas toen in 1982 de shirtreclame werd ingevoerd verscheen de A weer terug op de borst. In totaal worden de Kralingers drie keer kampioen in Eerste divisie. In 1974 wordt Excelsior voor het eerst kampioen. Niet veel later volgt een nieuw kampioenschap in 1979. Dan moeten de Kralingers lang wachten om in 2006 voor de derde keer in de historie kampioen te worden. Tussendoor pormoveren en degraderen de Kralingers nog wel een aantal keer tussen de twee hoogste divisies die Nederland kent.

Voor de allereerste prijs van Excelsior moeten we nog veel verder terug in de geschiedenis. In 1927 wint Excelsior, op het Kasteel van Sparta, de Rotterdamse Zilveren Bal door met 5-0 te winnen van Feijenoord. Drie jaar later is Feijenoord 1-0 te sterk in de bekerfinale.

Een andere reden waarom ik graag naar Woudestein ging was dat de kaartverkoop aan de deur plaatsvond en geen lange rijen waren bij het toilet en bij de bar. Zoals ik al zei, mijn bezoek aan Excelsior was over het algemeen gewoon praktisch. Het stadion zelf is niet erg bijzonder. Hoewel Excelsior in de gloriejaren meer dan 8000 toeschouwers kwijt kon, heeft Woudestein nu nog maar een capaciteit van 3500 zitplaatsen. De gebouwen van Erasmus steken ver boven de tribunes uit.

Na het kampioenschap in 2006 speelde Excelsior het seizoen erop op het hoogste niveau. Excelsior is dan nog de satelliet club van Feyenoord. De wedstrijd thuis tegen ADO is een belangrijke wedstrijd in de strijd tegen degradatie. Het is geen derby, maar dit is wel een wedstrijd die mij het meest is bijgebleven. Alleen de wedstrijd tegen Sparta Rotterdam heeft altijd wel een mooie sfeer. Die wedstrijd is altijd uitverkocht. Voorafgaand aan de wedstrijd tegen ADO bungelen beide clubs onderaan de ranglijst. Excelsior wint, in een boeiend duel, met 3 – 1 van ADO. Beide keepers, zowel Sergio Sanchez van ADO als Ronald Graafland van Excelsior, gaan in de fout. Met name Sergio Sanchez gaat wel heel opzichtig in de fout bij het laatste doelpunt van Excelsior. De bal gaat bijna door het midden en nog weet Sergio met een halve duik de bal niet uit het doel te krijgen. Dat we verder weinig meer van deze keeper horen is dan ook niet heel gek. Ook Ronald Graafland, die uit hetzelfde dorp komt als waar ik ben opgegroeid, gaat onder de bal door bij een snel genomen vrije trap. Hij stond nog bij de paal om zijn muur recht te zetten toen de vrije trap werd genomen. Graafland is nog steeds een begrip in het dorp waar ik woonde. Dat kwam niet alleen door de keeperkwaliteiten van Ronald. De vader van Ronald Graafland had namelijk een patatzaak. De kwaliteit van deze gefrituurde aardappelen waren zeer goed. Helaas is meneer Graafland, de vader van Ronald, veel te vroeg overleden. De patatzaak is nog steeds open!

Samenvatting: Excelsior - ADO den Haag

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page