top of page
LAATSTE POSTS

DEGRADEREN EN TOCH EUROPA IN (Go Ahead Eagles – Ferencvaros)

HISTORISCH DOELPUNT VOOR KOWET: GO AHEAD EAGLES – FERENCVAROS 1-1 Mijn Go Ahead Eagles ervaring krijgt in 2015 een extra hoofdstuk wanneer de club zich via het Fair Play klassement plaatst voor de eerste voorronde van de Europa League. Uitgerekend Go Ahead, dat is gedegradeerd uit de Eredivisie, mag in de zomer al vrij vroeg aan de bak. FC Twente dat op de eerste plaats is geëindigd, en dus recht heeft op de eerste voorronde van de Europa League, geeft aan niet mee te willen doen. De financiële problemen bij de Tukkers zijn te groot. Go Ahead Eagles is de gelukkige nummer twee van het Fair Play klassement. Ze nemen de uitnodiging met beide handen aan.

Ferencvaros uit Budapest is, na vijftig jaar, de tweede Europese tegenstander in een groot Europees toernooi. Aan de Intertoto Cup heeft Go Ahead Eagles wel al een aantal keer deelgenomen. In 1965 speelde Go Ahead Eagles een tweeluik tegen het schotse Celtic FC voor de eerste ronde in de Europacup II. Het verloor beide duels en scoorde daarbij geen enkel doelpunt. Omdat ik toch nog in bezit ben van een clubkaart van Go Ahead Eagles kan ik nu zonder problemen een kaartje bemachtigen voor het duel tegen de Hongaren. Ook hier geldt namelijk weer een clubkaart verplichting. Helaas wordt de wedstrijd, vanwege verbouwing aan de Aadelaarshorst, afgewerkt in het stadion van Emmen. Aan de andere kant ook weer niet zo heel erg, want ik wil de JENS Vesting ook wel eens van dichtbij zien. Een uitverkochte Adelaarshorst had met alle zekerheid toch een mooier decor geweest. De JENS Vesting is voor deze avond helaas niet uitverkocht. Vanwege de clubkaart verplichting konden alleen supporters uit Deventer de wedstrijd bezoeken. Ik heb een kaartje bemachtigd voor een plekje op de Zuidtribune

Het is een warme dag en de airco in mijn auto staat aan voor de lange tocht naar het Drentse achterland. In het noordoosten van Nederland lijkt het nog warmer te zijn. Ik knal tegen een muur op als ik de auto uitstap. Op het moment dat ik het voorplein van het stadion oploop is het een druk, gezellig en geel rood feest. Rookbommen van dezelfde kleuren waaien over het plein. Ik kom tegelijk aan met de spelersbus van de Eagles. Fans verwelkomen de bus met gezang en fakkels. Een aantal Hongaren staan rustig toe te kijken. De wedstrijd zelf is vooral spannend. Al lijkt het daar in het begin niet op. Ferencvaros komt heel snel binnen enkele minuten op voorsprong. Een flinke domper. Go Ahead Eagles komt in de eerste helft weinig in de buurt van het doel van de Hongaren. Een kansloze missie lijkt aanstaande. Toch kom ik niet helemaal voor niets naar Emmen. Op slag van rust krijgen de Eagles een corner. Bart Vriends kopt de bal achter de Hongaarse keeper en zet Go Ahead Eagles op gelijke hoogte. Hij laat het stadion van Emmen schudden op zijn grondvesten. Ik word besprongen door een aantal Kowet fans. Een prachtig moment waar ik op gehoopt had.

Doelpunt Bart Vriends

In de tweede helft gebeurt vrij weinig. Go Ahead Eagles krijgt wel meer vertrouwen, maar echte grote kansen krijgt het niet meer. Het blijft bij 1-1. Helaas is de 1-1 eindstand niet voldoende. De Eagles gaan in Budapest hard onderuit met 4-1. De wedstrijd wordt gepeeld in een leeg stadion in Budapest. Na 50 jaar mag je eindelijk met je club Europa in en dan heb je de pech dat de tegenstander nog een straf open heeft staan bij de Uefa. Een paar Eagles fans maken wel de trip naar de Hongaarse hoofdstad en kijken de wedstrijd op een groot scherm met een paar duizend Hongaren. Zo kan het dus ook!

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page