top of page
LAATSTE POSTS

DE REPUBLIEK WORDT UITGEROEPEN - HET BOEK


Het boek ‘De republiek wordt uitgeroepen’ is vanaf nu verkrijgbaar. KLIK HIER OM HET BOEK TE BESTELLEN.

“We hebben niet eens genoeg man om een elftal op te stellen,” is de reactie in een groepsapp met FC Dordrechtfans waar ik inzit. Ook algemeen directeur Hans de Zeeuw geeft aan dat de eis praktisch gezien niet haalbaar is. Achilles’29 heeft de eis neergelegd om de twee duels van Achilles’29 – Jong PSV en FC Den Bosch – FC Dordrecht van de laatste speelronde over te laten spelen. Momenteel heeft FC Dordrecht tien spelers onder contract staan. Dat is net één tekort voor een voetbalwedstrijd. Al is het volgens de richtlijnen van de KNVB toegestaan om met minimaal zeven spelers aan de aftrap te verschijnen. Om toch tot een elftal te komen had ik mij best beschikbaar willen stellen om mee te spelen in het duel tegen FC Den Bosch. In mijn droom had ik FC Dordrecht naar de overwinning geschoten. Het had mijn boek helemaal compleet gemaakt.

Een jaar lang volgde ik de Schapenkoppen in hun degradatiestrijd. Het werd een afwisselend seizoen waarin veel gebeurde. Meer dan ik vooraf had verwacht. FC Dordrecht bereikte een dieptepunt wanneer het gaat om supportersaantallen. Het degradatiespook flirtte met de Schapenkoppen. Verder dan een aantal ongemakkelijke dates kwam het niet. Een uur voor de start van de laatste wedstrijd was FC Dordrecht opeens veilig. De rechter moest hier zelfs voor aan te pas komen tijdens de soap rond Achilles’29. Gelukkig kent mijn boek een happy end.

Voor liefhebbers van voetbalromantiek is de Krommedijk de place to be. Dit seizoen kwam een aantal van hen op bezoek in Dordrecht. Voor hen verzorgde ik een rondleiding door het oude stadscentrum. Ik ontving supporters van buitenlandse, bestaande en zelfs failliete voetbalclubs. Naast het ontvangen van gasten genoot ik ook van de gastvrijheid van supporters in Venlo en Leeuwarden voor de uitwedstrijden van FC Dordrecht. Ik bezocht wedstrijden van FC Dordrecht met de auto, bus, trein en zelfs met de fiets. Ik dronk een biertje met de burgemeester van Leeuwarden en hielp mee met de actie Moedig Voorwaarts 078.

Ik sprak met de mensen achter het Twitteraccount van FC Dordrecht en ik ging de archieven in met de archivaris. Verder ontwierp ik samen met een andere Schapenkop de seizoenkaart voor dit seizoen. Ik sprak met de huisfotograaf van de club en nam een keer plaats op de perstribune. Ik volgde een grensrechter van de KNVB tijdens zijn bezoek aan de Krommedijk. Dit seizoen probeerde ik de wedstrijden vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Voor dit boek dook ik de geschiedenis in en probeerde ik de fancultuur van de Krommedijk in kaart te brengen.

Klik HIER of op onderstaande afbeelding om het boek te bestellen voor jezelf, je kat of je schoonmoeder.


GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page