top of page
LAATSTE POSTS

ALTIJD GEHYDRATEERD BLIJVEN (KFCO Beerschot-Wilrijk - R. Antwerp FC)


KFCO BEERSCHOT-WILRIJK – R. ANTWERP FC 0 - 0 Wie wordt de ploeg van ’t Stad? Wie mag zich fier en met opgeheven hoofd tonen in de straten van Antwerpen? Het is vandaag derbyday. De twee grootste clubs met de meeste supporters van Antwerpen strijden vandaag tegen elkaar op ’t Kiel. De derby van Antwerpen is terug van weggeweest. De 'Reds' tegen de 'Rats'. Het is Royal Antwerp Football Club dat op bezoek komt bij Koninklijke Football Club Olympia Beerschot-Wilrijk. Op de website van Antwerp FC worden ze al plagerig B. Wilrijk genoemd.

Door de regen en het daaropvolgende opspattende water op het wegdek is het zicht op de wegen van onze zuiderburen niet best. Langzaam rijden we over de ring. Uit mijn boxen hoor ik de ‘Rijdende Rechters’ een ludieke rubriek op de Vlaamse radio. Ze zingen over het feit dat je altijd in de file staat in de ring om Antwerpen. Boven de weg lees ik dat we 70 moeten gaan rijden en later zie ik zelfs een 50. We schuifelen om de stad heen totdat ik bij de afslag ‘Wilrijk’ aankom. Na het ludieke liedje hoor ik nog net het nieuws. “Enkele Hollanders zijn opgepakt omdat ze voornemens hadden om amok te maken”. Fans van Beerschot hebben connecties met die van FC Groningen en Antwerp FC supporters hebben vrienden gevonden in Tilburg. Volgens de veiligheidscoördinator zijn alle voorbereidingen getroffen om het duel in goede banen te leiden. Een helikopter vliegt boven de stad en ook het waterkanon staat paraat. Het moet een heet middagje Antwerpen gaan worden.

De auto parkeer ik op een klein kwartier wandelen van het Olympisch Stadion van Antwerpen, de thuisbasis van KFCO Beerschot-Wilrijk. In de volksmond wordt het stadion ’t Kiel genoemd. Vernoemd naar de naam van de wijk. Om veiligheidsredenen moeten zelfs de persmensen verplicht gebruik maken van een shuttledienst. Naast de uitsupporters hebben ook de mensen van de pers te maken met een buscombi. De heenwedstrijd op de Bosuil verliep niet zonder problemen. Mobiele Eenheidsbusjes staan paraat. Navigatie naar het stadion is niet nodig. Ik volg de mensen met een paarse sjaal of tricot. Het is de eerste officiële derby van Koninklijke Football Club Olympia Beerschot Wilrijk tegen de stadsgenoot. De supporters van Antwerp FC erkennen de historie van Beerschot niet en zien de club vooral als ‘fusiehoeren’. Het nummer 13, het stamnummer van Beerschot AC, wordt nog met trots gebruikt. Officieel is dat stamnummer sinds 1999 niet meer in gebruik na één van de vele faillissementen. Ook het nieuwe stamnummer 3530 van Koninklijke Beerschot Antwerpen Club werd geschrapt in 2013 na een volgend faillissement. Op dit moment spelen de paarse ratten met het stamnummer van Wilrijk. Het is voor een gemiddelde voetballiefhebber niet meer te volgen. Feit is wel dat er een club bestaat die de cultuur en de paarse kleuren nog altijd draagt. Bij tegenstander en rivaal Antwerp FC is het makkelijker. Die spelen sinds de oprichting onder het stamnummer één en met vrijwel altijd dezelfde naam.

Sinds de laatste fusie was Beerschot genoodzaakt om in de provinciale afdeling te starten. Vier achtereenvolgende seizoen wisten de Kielse Ratten kampioen te worden. Voor het eerst in vijf seizoen promoveert de club dit seizoen niet. Het hoogste niveau moet nog even op zich laten wachten. Antwerp FC wist die promotie vorig jaar te bewerkstelligen. Ze misten op een haar na de kampioenengroep. Een Antwerpse derby leek daardoor minimaal één seizoen te zijn uitgesteld. De bijzondere play-offindelingen in het Belgische voetbal zorgen ervoor dat de degens van Antwerp FC en KFCO Beerschot Wilrijk elkaar eerder kruisen dan verwacht. KFCO Beerschot Wilrijk verloor over twee wedstrijden de finale voor de promotie naar de hoogste afdeling in België. De verliezer van deze finalewedstrijd komt terecht in een Europa League Play-off. Een club die op het tweede niveau van België net niet weet te promoveren speelt na de reguliere competitie nog mee in een afdeling met zes andere teams voor een eindronde voor tickets voor de Europa League. Snapt u het nog?

Uiteindelijk komt het erop neer dat deze wedstrijd nergens om gaat, maar toch staat er veel op het spel. Het gaat om de trots van ’t Stad. Vandaag bezoek ik een verkapt vriendschappelijk duel, maar dan zonder enige vorm van vriendschap. Op de Bosuil won Antwerp FC met 2 – 0. De Ratten willen zich revancheren. Het moet deze middag dus gaan spoken op ’t Kiel. De laatste ontmoeting voor dit seizoen tussen de twee ploegen dateert van bijna acht jaar geleden. In 2010 speelde Germinal Beerschot op de Bosuil tegen Antwerp FC in een vriendschappelijk duel. Het werd 1 – 0 voor de Reds. Daarvoor was het ook alweer zes jaar geleden dat clubs elkaar troffen. Al met al is deze derby een unieke gebeurtenis.

Nadat ik de tourniquets door ben wordt mij gevraagd hoe het met mij gaat. Vriendelijk zijn ze wel, al zit hier een dubbele gedachte achter. Nederlanders die deze wedstrijd bezoeken worden extra in de gaten gehouden. We vallen onder de categorie amokmakkers, mijn favoriete Vlaamse woord. Ik probeer op mijn beste Vlaams te zeggen dat het ‘goe is’. Na het fouilleren gooi ik er nog een ‘merci’ uit. Binnen ontmoet ik de mannen van Groundhoppers Apeldoorn. Ze hebben allen een paarse sjaal om hun nek. Of ze uit Groningen komen, is de vraag van de suppoost. Ze antwoorden maar met ‘ja’. Het uitvak zit een drie kwartier voor de wedstrijd volgepakt. De supporters uit Deurne-Noord hebben 610 tickets gehad. Achter ons komt een groot doek naar beneden. Op de tribune rechts van ons zie ik meerdere doeken en veel paarse rook. De derby gaat beginnen! Die van Antwerp zijn ‘marginale’ en ‘jeanetten’ hoor ik om mij heen. Het hoort bij een derby. Op onze rij zit een dame met een vlag met een logo van Antwerp dat door een rat wordt opgegeten. Op het veld gaat het er in de beginfase pittig aan toe. Het is wachten op een doelpunt. Sinan Bolat, de keeper van Antwerp FC, neemt elke keer alle tijd. Het lijkt erop dat Antwerp FC deze ontmoeting vooral niet wil verliezen. In de dertiende minuut gaan alle handen op elkaar en wordt er geklapt. Een ode aan het nummer 13 dat niet meer bestaat. Beerschot-Wilrijk wordt alleen gevaarlijk vanaf de tweede lijn. We zien wel wat kansen over en weer, maar de doelpunten blijven uit in deze wedstrijd. Na rust gooien beide supportersgroeperingen nog enkele rookpotten en wat ander vuurwerk op het veld.

De grote ontlading blijft uit. Voor de gemoedsrust en de veiligheid is dat misschien maar goed. Al hebben de spelers van Antwerp FC het zwaar te verduren voor de harde kern van Beerschot-Wilrijk. Veel biertjes en andere materialen worden het veld opgegooid bij een corner of ingooi. Jelle van Damme, de middenvelder van de 'Reds', geniet van de haat en blijft extra lang wachten met ingooien. De supporters weten hem niet te raken en na afloop gooit Van Damme nog wat olie op het vuur: “Altijd gehydrateerd blijven. Ik gaf jullie genoeg tijd en mogelijkheden om mij te raken. Probeer het over dertien jaar nog eens”

Van Damme trouwde overigens met Elke Clijsters, de zus van Kim Clijsters. Dat huwelijk haalde de dertien jaar bij lange na niet. Elke Clijsters gaat nu met de zoon van de bekende trainer Eric Gerets. Dat u het maar weet. De vader van Kim en Elke Clijsters speelde ooit nog voor de grootste rivaal van Antwerp FC, Club Brugge. In totaal speelde Lei Clijsters welgeteld één wedstrijd in het shirt van de Blauw-Zwarten. In 1988 won Lei Clijster wel de Europa Cup II met KV Mechelen van Ajax.

Op mijn weg terug van het stadion naar de auto zie ik wat paarse rook door de straten waaien. Politie staat paraat. Eenmaal in de auto hoor ik op de radio dat de derby nagenoeg rustig is verlopen. Het waterkanon staat nog wel klaar. De Antwerpse politie is blijkbaar trots op hun waterkanon. Of hij wordt zo weinig gebruikt dat het bijzonder is dat hij van stal is gehaald. Thuis lees ik dat het kanon toch nog van pas kwam nadat het uit de hand is gelopen. Toen zat ik al veilig in de auto. De derby was uniek om mee te maken, maar het zal zeker geen dertien jaar duren voor de volgende editie.

29-4-2018

KFCO Beerschot-Wilrijk - Royal Antwerp FC 0 - 0

Stadion: Olympisch Stadion Antwerpen

Toeschouwers: +/- 7.000

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page