top of page
LAATSTE POSTS

UMF VIKINGUR ÓLAFSVÍK


Op oudjaarsdag van vorig jaar ontving ik een berichtje uit Schotland van Marc. De beste man is, best verassend voor een Schot, gek van het IJslandse voetbal. Zijn favoriete stadion staat in het plaatsje Ólafsvík in de regio Snæfellsnes. Mijn kennis van het IJslandse voetbal reikt niet verder dan het nationale team dat ons Nederlanders een lesje in effectiviteit heeft gegeven afgelopen jaar. Wel weet ik dat het gebied om en rond de stadions in IJsland over het algemeen fascinerender is dan de stadions zelf. De meeste clubs hebben een accomedatie dat meer wegheeft van een sportpark dan een stadion. Een derby in IJsland, waarschijnlijk een stadsderby in Reykjavik, staat niet bovenaan mijn wenslijst. Marc kwam met de vraag of ik een illustratie kon maken van het Ólafsvíkurvöllur, het stadion van de voetbalclub UMF Víkingur Ólafsvík voor zijn magazine. Elk jaar brengt Marc een magazine uit met daarin alle ins en outs over het voetbal op het kleine eiland. Nu krijg ik wel vaker illustratie aanvragen, maar ik heb helaas niet de tijd om daar op in te gaan. Bij het zien van de foto's en het idee van het magazine kon ik wel een uitzondering maken. Mijn idee is namelijk om alleen illustraties te maken van stadions, tribunes of sportparken of gebouwen waar ik een bezoek ga brengen of al ben geweest. Wie weet breng ik ooit nog eens een bezoek aan het kleine visserplaatsje Ólafsvík voor een bezoek aan de plaatselijke trots. UMF Víkingur Ólafsvík speelt momenteel in de hoogste divisie van IJsland en de competitie start in mei. We zijn drie maanden verder en met passende trots kan ik de illustratie doorsturen naar een emailadres in Schotland.

Ólafsvíkurvöllur

In het hoek van het stadion is een kerkgebouw te zien wat meer wegheeft van een ruimteraket dat klaar staat om op te steigen. Een bedevaartsoort is het stadion niet, maar Marc kon het mooi verwoorden: 'when god was dishing out football stadiums this place must have been at the front of the queue'. Voor degene die meer informatie willen over een Schotse kijk op het IJslandse voetbal kunnen een kijkje nemen op de website van Marc: Football in the land of fire

Gerelateerde posts

Alles weergeven
GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page