top of page
LAATSTE POSTS

RETTED DIE GRUABN: JEDER BECHER ZÄHLT


ERHALT DER GRUABN-HOLZTRIBÜNE - Tussen 1919 en 1997 speelde SK Sturm Graz zijn wedstrijden in stadion Gruabn. Het stadion is ook bekend onder de naam Sturm-Platz. Na de verhuizing SK Sturm naar het nieuwe onderkomen is het stadion in verval geraakt. De houtentribune van het stadion staat nog overeind, maar het heeft zijn beste tijd wel gehad. Het is tijd voor renovatie. De supporters van SK Sturm Graz zijn daarom een project gestart om het stadion, en dan met namen de oude hoofdtribune, te redden van de ondergang. Onder de noemer 'Initiative für den Erhalt der Gruabn-Holztribüne' is in de herfst van 2016 een Gruabnfundingproject opgestart. Afgelopen zomer bezocht ik Graz tezamen met een wedstrijd van SK Sturm en daar ontmoette ik de mensen achter dit project. (klik hier voor het verslag) Momenteel speelt de Grazer Sportclub haar wedstrijden in het Gruabn. De amateurclub speelt in een regionale competitie. Vanuit de organisatie kreeg ik de vraag of ik iets kon betekenen voor behoud van de tribune. Daar was ik snel uit en ik maakte een illustratie van de oude houtentribune. De print wordt geveild en opbrengst gaat direct naar het project.

Enkele dagen na het versturen van het pakket ontving ik een mooie foto van de print. De canvas staat op het heilige gras waar veel stadsderby's zijn uitgevochten tegen Grazer AK. Niet veel Nederlandse teams hebben hier gespeeld. Alleen FC Utrecht speelde in 1991 nog eens de eerste ronde van de UEFA Cup op de veld in de wijk Jakomini. De Domstadclub won met het minimale verschil van 0 - 1. Royal Antwerp FC en Arsenal FC wisten hier in de jaren zeventig niet te winnen. De grotere successen van de Zwarten kwamen pas na de verhuizing naar het Liebenau stadion. De houtentribune is een pareltje om te zien en wie nog een kleine donatie over heeft kan zich wenden tot de website: https://1000x1000.at/gruabnfunding

Gerelateerde posts

Alles weergeven
GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page