top of page
LAATSTE POSTS

FC KØBENHAVN DE VINDER GUL, IGEN (FC København - Brønby IF)


DE SLAG OM KØBENHAVN. FC København - Brønby IF 3 – 1. Het ‘hader hader hader bif’ schalt uit de kelen. Hader is het Deense woord voor haat. Bif is de afkorting van Brønby IF. Het Rådhuspladsen is wit gekleurd. Ik zie vlaggen met een afbeelding van een rat met een groot kruis erdoor. De politie heeft zojuist het sein gegeven voor de start van de corteo, de optocht van het centrum naar het Parken Stadion. We leven vandaag mee met de fans van FC København in hun derby tegen de aartsrivaal. Het is de Deense bekerfinale en tevens de meest verhitte derby van Denemarken. Witte en blauwe rook komt mijn neus binnen. De zon schijnt en met een blikje bier in mijn hand meng ik me in de groep fans voor een mooie wandeling door de hoofdstad van Denemarken. Het is de wedstrijd tussen de stad en het achterland. De stadsleeuwen tegen de jongens van Vestegnen. FC København tegen Brønby IF. Het is de ‘Slaget om København’.

Ik moest wel even nadenken over de vraag of ik meeging naar Kopenhagen. De dag na Deense bekerfinale vlieg ik namelijk naar Sarajevo. Technisch gezien is het allemaal mogelijk. Donderdagochtend vanaf Eindhoven naar Kopenhagen en vrijdagochtend weer terug. Dan direct naar Charleroi om daar in het vliegtuig naar Sarajevo te stappen. Het is een mooie logistieke planning. De redelijk lage prijzen van de vliegtickets waren de doorslag om de trip te ondernemen. Alle andere Nederlanders waren immers naar een andere Scandinavische stad voor een Europese finale. Vooraf wist al dat ik hier geen spijt van ging krijgen. Binnen acht minuten was de finale namelijk uitverkocht. Beide clubs hebben 15.000 tickets tot hun beschiking. Daarnaast staat zowel FC København als Brønby IF garant voor prachtige sfeeracties en fanatieke support. Bij aankomst op de luchthaven staat Tim al op ons te wachten. In zijn hand heeft hij een plastic tas. Voor we het weten hebben we een wit T-shirt aan. We worden hartelijk ontvangen. Op de voorkant van het shirt staat het getal ‘25’ bedrukt. Dat is ook de leeftijd van de club die we deze middag supporten. In 1992 werd Football Club København opgericht. Dat betekend dat de club, in deze vorm, nog heel jong is. Toch is de voetbalgeschiedenis van de club veel ouder. FC København is namelijk ontstaan uit een fusie tussen Boldklubben 1903 en Kjøbenhavns Boldklub. Laatstgenoemde schijnt een van de oudste voetbalclubs op het Europese vasteland te zijn. Beide clubs waren tot 1992 ook nog eens zeer succesvol in eigen land. Boldklubben 1903 won tot 1976 zevenmaal de landstitel. In het laatste jaar voor de fusie speelde de club nog tegen Bayern München in de UEFA Cup. Kjøbenhavns Boldklub, de andere fusieclub, werd maar liefst vijftien keer landskampioen van Denemarken. Hiermee is het nog steeds de recordhouder. Al lijkt FC København dicht in de buurt te komen. Met een straatlengte voorsprong op de nummer twee, rivaal Brønby IF, wist FC København dit seizoen voor de twaalfde keer de titel binnen te halen. Verder is het stadion in het shirt verwerkt. Bovenin de vijf is een silhouet te zien van een kanon zoals bekend is van het logo van Arsenal. In een eerdere ontmoeting tegen rivaal Brønby IK was deze afbeelding verwerkt op een groot spandoek.

Afgelopen week hoorde ik dat Nederland hoog scoort in hoog riskant alcoholgebruik. Volgens een onderzoek scoren alleen de Ieren en de Denen beter. Of slechter, net hoe je het leest. Het lijkt me overigens overdreven als ik het vergelijk met de west Europese drinking sessions die ik mee mocht maken. Toch zit het onderzoek er niet ver naast als Tim voor de twintigste keer op zoek gaat naar een plek om te plassen.

Ook ik zet mijn biertje op een container in één van de straten van Kopenhagen. Voor even zijn we uit de optocht geglipt om onze blaas te legen. Tijdens de noodstop legt Tim van alles uit over zijn club. Hij is trots op FC København. Op zijn arm staan de letters FCK getatoeëerd. Op de vraag waarom hij een tattoo van FC Kaiserslautern heeft moet hij gelukkig lachen. Buiten de stad heeft iedereen een hekel aan de club uit de hoofdstad. Veel mensen in het achterland omarmen daarom Brønby IF. We vervolgen onze route. Jongens die zichzelf belangrijk vinden staan in megafoons te schreeuwen. Ook zie ik veel jongens die hun gezichten hebben verborgen achter een sjaal of bivak. Onderweg zie ik gele sjaals liggen die in de fik zijn gestoken of nog wat na smeulen. Het is niet zomaar een derby vandaag. Het is de revanche van 1998. Op 24 mei van het jaar 1998 wint Brønby IF voor het laatst een bekerfinale van de rivaal. Sindsdien hebben de clubs elkaar niet meer getroffen in de finale. De nederlaag kwam hard aan. Een week eerder hadden de Jongens van Vestegnen, zoals de bijnaam van Brønby IF luidt, ook al in eigen huis met 2 – 0 gewonnen.

Een uur voor de aftrap zitten we in het stadion. We krijgen uitleg over alle sfeeracties. De fans van FC København hebben een actie bedacht tijdens de opkomst van de spelers voorafgaand aan de warming-up. Bij de opkomst van de beide teams is ook een actie bedacht en zelfs voor de start van de tweede helft moeten we opletten dat we op tijd een zwart papiertje in de lucht houden. Alles wordt geregisseerd door een capo, de leider van het hele stel die op een verhoging voor onze neus staat. We hebben namelijk kaarten voor sektion 12, het fanatieke gedeelte van FC København. Het hele ultra gebeuren is eigenlijk niet aan mij besteed. Toch geniet ik op deze plek van de sfeer en de entourage. Deze derby heeft de naam de New Firm gekregen. Een nieuwe derby als opvolger van de Old Firm. Met recht kan ik zeggen dat deze wedstrijd net zoveel spanningen met zich meebrengt. Zelf denk ik dat de New Firm heftiger is dan de derby van Glasgow. De eerste helft vliegt voorbij. Het gaat allemaal veel te snel. Met een 0 – 0 tussenstand kijk ik vooral veel om me heen. Beide teams creëren ook veel kansen. In voorgaande ontmoetingen gooiden de fans van FC København wel eens dode ratten op het veld. Dit keer blijven de ratten achterwege en vliegt er af en toe een stuk vuurwerk door het stadion richting de gele zijde.

De tweede helft begint wat later omdat we aan onze kant zoveel rook produceren dat delen van het veld niet te zien zijn. Op onze zijde is een spandoek te zien met de tekst: Anti 1964. Het is het oprichtingsjaar van de tegenstander. Als het zicht weer goed is kunnen we weer verder. Alle doelpunten vallen na rust. Terwijl de fans van Brønby IF even later op hun beurt weer bezig zijn met een sfeeractie zijn het de Stadsleeuwen die de score openen. Honderden fakkels zijn op hetzelfde moment aangestoken in het gele gedeelte naast ons. Sta je dan met een fakkel in je hand te zwaaien terwijl het witte gedeelte aan het juichen is. Niet veel later is het weer gelijk na een prachtig doelpunt van Brønby IF. Dit zie ik graag. Zo heb ik de beide supportersgroepen helemaal los kunnen zien gaan. Dan beslist FC København de wedstrijd door tweemaal te scoren binnen een paar minuten. De laatste minuten worden gebruikt om het feest vast te vieren. De cup is binnen voor de Stadsleeuwen.

“FC København de vinder gul, igen!” FC København wint de cup, opnieuw! Het gezang blijft het hele weekend in mijn hoofd zitten. Armen en vuisten bewegen in de richting van de lange zijde links van ons. Een aantal fans van Brønby IF is begonnen aan een confrontatie met de politie. Ik zie een fan met een grote vlaggenstok als een soort lans om zich heen slaan. Hij doet dit op een manier zoals ze dat in de middeleeuwen deden. Gelukkig heeft de politie de juiste harnassen aan. Al snel is alles weer onder controle. Opwinding en doelpunten genoeg deze wedstrijd. Voor de echte derbyliefhebbers: vergeet de Old Firm en pak je koffer in voor de New Firm in København!

25 mei 2017

FINALE DBU POKALEN

FC København - Brønby IF 3 - 1

Stadion: Parken Stadion

Toeschouwers: 32.140

51' 1 - 0 Andreas Cornelius

61' 1 - 1 Teemu Pukki

83' 2 - 1 Federico Satander

85' 3 - 1 Andreas Cornelius

GERELATEERDE BERICHTEN
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
bottom of page